ایمو و گازهای گلخانه ای مؤسسه حقوقی داد و خرد

انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها

تلاش سازمان بین المللی دریانوردی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها

آیمو به صورت موثر در کنفرانس‌های تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد شرکت می‌ کند و داده‌های به‌روزرسانی شده خود را به هیات فرعی مشاوره فنی و علمی (SBSTA) ارائه می‌دهد ؛ بدین ترتیب ، کمیته از دبیرخانه آیمو خواست دستاوردها و نتایج فعالیت‌های آیمو را به صورت مقتضی به هیات‌ها و نشست‌های این کنوانسیون اعلام کند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ، گفت : کمیته حفاظت از محیط زیست (MEPC) سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در هفتاد و چهارمین نشست این کمیته ، اقدامات تازه ای را در جهت تسهیل دستیابی به اهداف مندرج در «راهبرد اولیه آیمو در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها» اتخاذ کرد .

هادی حق شناس با اشاره به اقدامات کمیته حفاظت از محیط زیست سازمان بین‌المللی دریانوردی ، اظهار کرد : ” تصویب اصلاحاتی برای تقویت الزامات اجباری کنونی به منظور ارتقای کارایی انرژی کشتی‌های نوساز “، ” آغاز چهارمین مطالعه آیمو در خصوص گازهای گلخانه‌ای” ، “تصویب قطعنامه‌ای برای ترغیب همکاری با بنادر جهت کاهش انتشار این گازها از صنایع کشتیرانی “، ” تصویب فرایندی برای ارزیابی تاثیرات اقدامات پیشنهادی جدید ” ، ” توافق بر سر ایجاد یک صندوق امانی برای تامین بودجه اقدامات مرتبط با گازهای گلخانه‌ای” و “موافقت با شرح وظایف ششمین و هفتمین کارگروه‌های بین‌جلسه‌ای در نوامبر ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰ ” از جمله اقدامات صورت گرفته است.

به گفته حق شناس ، در هفتاد و چهارمین نشست MEPC همچنین اقدامات پیشنهادی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از فعالیت کشتی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا در نشست‌های آتی این کمیته مورد تصویب قرار گیرد . کمیته حفاظت از محیط زیست از دبیرخانه آیمو درخواست کرد ارتباط و همکاری نزدیک خود را با دبیرخانه کنوانسیون سازمان ملل متحد در خصوص تغییرات اقلیمی (UNFCCC) حفظ و از مشارکت نمایندگان آیمو در رویدادها و نشست‌های این دبیرخانه اطمینان حاصل کند .

معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار کرد : آیمو به صورت موثر در کنفرانس‌های تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد شرکت می‌ کند و داده‌های به‌روزرسانی شده خود را به هیات فرعی مشاوره فنی و علمی (SBSTA) ارائه می‌دهد ؛ بدین ترتیب ، کمیته از دبیرخانه آیمو خواست دستاوردها و نتایج فعالیت‌های آیمو را به صورت مقتضی به هیات‌ها و نشست‌های این کنوانسیون اعلام کند .

بر اساس این گزارش و بنابر اعلام کمیته حفاظت از محیط زیست، همچنین اطلاعات در خصوص فعالیت آیمو در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نشست پنجاهم این هیات در شهر بن ، آلمان (۱۷ الی ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹) و نشست پنجاه و یکم این هیات در حاشیه کنفرانس‌های تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در شهر سانتیاگو شیلی (۲ الی ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹) مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

گفتنی است در همین راستا ، «پروژه سفر سبز آیمو – نروژ ۲۰۵۰» به منظور رسیدگی به ضرورت ارائه همکاری فنی به کشورها و حمایت از انتقال فناوری و ارتقای فناوری سبز با هدف بهبود کارایی انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف صنایع دریایی نیز از ۱۳ می ۲۰۱۹ آغاز شده است .