تفاهمنامه سرمایه گذاری چینی ها در بندر شهید رجایی امضا شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی از اهداف امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری چهارشرکت داخلی و یک شرکت چینی در بندر شهید رجایی تسهیل در قدرت لجستیکی و تبدیل بنادر به بنادر نسل سوم است، اظهار کرد: با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور به بنادر نسل سوم، در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در قیمت تمام شده  کالاها کاهش دهیم و در عین حال با ایجاد جذابیت های اقتصادی و تجاری، در صدد ایجاد رقابت  در بنادر کشور و ایجاد صادرات پایدار هستیم که اینکار با تلاش های فراوان در بندر شهید رجایی در حال انجام است.

وی افزود: اکنون 2400 هکتار اراضی جدید به بندر شهید رجایی ملحق شده است تا طرح‌های توسعه تجارت در درون این بندر ایجاد شود و این گام مهمی است که با امضای تفاهم‌نامه و با حدود 10 هزار میلیارد و 800 میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی سرمایه گذاری در اراضی پس کرانه بندر شهیدرجایی را در پنج رشته فعالیتی در حوزه های ساخت کانتینر، ایجاد کارخانجات روی، سرب و منگنز، احداث کارخانه های تولید لوازم خانگی و ایجاد پالایشگاه برشمرد.

وزیر راه  وشهرسازی اهمیت سرمایه گذاری ها در اراضی پس کرانه شهید رجایی را ایجاد 20 هزار اشتغال عنوان کرد و گفت: این تفاهم نامه ها بر موضوع دانش بینان بودن و رقابتی کردن فعالیت ها تمرکز دارد. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز خارجی است و عمده هدف آنها بازارهای صادارتی است که در هنگام امضای تفاهم نامه نیز بر تسهیل و تسریع در این امر، تاکید شد.

اسلامی با اشاره به اینکه در استان نیز هماهنگی های لازم برای تسهیل گری توسط استاندار و مسئولان استانی ایجاد شده است، افزود: زمانبندی اجرای این طرح های سرمایه گذاری ها حداکثر سه سال است که باید به نتیجه برسند.

وی توسعه تجارت را در سایر بنادر از دیگر برنامه‌های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: مجموع ظرفیت‌های بنادر در حال حاضر 280 میلیون تن است که باید این میزان به حداقل دو برابر ظرفیت در  مدت زمان پنج ساله برسد. در نظر است تا ظرفیت بنادر سواحل مکران به 220 میلیون تن برسد.

اسلامی یادآور شد: در طرح جامع لجستیک و حمل و نقل کشور، سه شهر لجستیکی، شامل چابهار، بندر عباس و ماهشهر مصوب شد. بنابراین این سه قطب صنعتی- تجاری بزرگ، و سه بندر قدرتمند می تواند پیستون حرکتی انرژی ساز و قدرت آفرینی باشد که سرمایه گذاری و توسعه را رو به جلو هدایت کند و با اعتمادسازی تلاش می‌کند تا سرمایه گذاران بتوانند بیشتر و بیشتر در بنادر کشور، سرمایه گذاری کنند.

منبع: https://tn.ai/2417336

https://arvannews.ir/تفاهمنامه-سرمایه-گذاری-چینی-ها-در-بندر