ویژه نامه اسپانسرشیپ ورزشی

Sport Sponsorship

عنوان: ویژه نامه “اسپانسرشیپ ورزشی” (Sport Sponsorship)

تالیف: دپارتمان حقوق ورزش

تاریخ انتشار: پائیز ۱۳۹۹

 

اسپانسرشیپ یکی از منابع تأمین مالی برای رویدادهای مختلف هنری، محیط­زیستی و همچنین ورزشی است.

اسپانسرشیپ در حقیقت انجام این رویدادها را ممکن می نماید در حالیکه اگر اسپانسرشیپ نبود، رخداد این رویدادها غیرممکن می نمود.

یک رابطه اسپانسرشیپ موفق، هم برای طرفین و هم برای عموم سودمند است. چرا که از رویدادهایی مانند رویدادهای ورزشی عموم مردم منتفع می­گردند.

از طرفی، اسپانسرشیپ یک ابزار بازاریابی بسیار مهم برای شرکتها است تا بدینوسیله بتوانند از این طریق، پیام مورد نظر خود را در حد وسیع و به شکل مورد نظر به مخاطب خود منتقل نمایند.

این مهم در مقدمه مقررات مربوط به اسپانسرشیپ که به تصویب اتاق بازرگانی بین ­المللی رسیده نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

واقعیت این است که ورزش یک صنعت رو به رشد در تمام دنیا می­باشد و بخش عمده­ این صنعت، بازاریابی است که متمرکز بر شناسایی رفتار مصرف­ کننده و تحریک وی برای خرید کالا یا خدمت می­باشد.

این امر برای ورزش، حیاتی و اجتناب ­ناپذیر است. زیرا که ورزش از این طریق می­تواند منابع مالی مورد نیاز برای ادامه حیات خود را تأمین نماید.

می­توان گفت که تقریباً تمام تیم­های ورزشی از این روش برای تأمین منابع مالی خود استفاده می­ نمایند. این موضوع اهمیت اسپانسرشیپ را در دنیای امروز به خوبی روشن می­کند و لذا ضرورت دارد ارکان مختلف اسپانسرشیپ مورد بررسی های علمی و توجه ویژه قرار گرفته و تجارب گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

نکته مهم این است که تنها قرارداد اسپانسرشیپ است که رابطه بین اسپانسر(حامی مالی) و ورزشکار یا باشگاه ورزشی ایجاد و تعریف می­نماید. لذا محتوا و مفاد قرارداد اهمیت بسیار پیدا می­کند. از سوی دیگر، با توجه به این که اساساً مقررات ویژه­ای برای قراردادهای اسپانسرشیپ در کشور ما وجود ندارد و مشمول مقررات عمومی قراردادها می­باشند، حساسیت موضوع دو چندان خواهد بود.

در مورد یک قرارداد اسپانسرشیپ جامع که بتواند تعادل بین منافع دو طرف ایجاد نموده و منجر به ایجاد رابطه ای بلندمدت بین آنها گردد، نکات بسیاری وجود دارد که باید در قرارداد اسپانسرشیپ به آن­ها پرداخته شود.

در این نوشتار هدف صرفاً معرفی ساختار کلی این نوع قراردادها می­باشد و تأکید می­نمائیم که استفاده از فرمت­های آماده قراردادی برای تنظیم روابط طرفین، بدترین گزینه ممکن است. ضرورت دارد حسب مورد، وکلای با تجربه در زمینه قراردادهای اسپانسرشیپ به دقت روابط طرفین را بررسی نموده و بر اساس آن چهارچوب قرارداد را مشخص نمایند.

وکلای باتجربه ما در دپارتمان حقوق ورزشی مؤسسه حقوقی داد و خرد، آخرین دستاوردهای جهانی در این زمینه را بررسی نموده و تلاش می ­نمایند تا آن­ها  را با قوانین و مقررات داخلی و همچنین واقعیت­ های ورزشی و هنجارهای جامعه ما متنطبق نمایند. امیدوار هستیم که بتوانیم گامهای بلند و مثبتی را در این مسیر مهم برداریم.

دانلود فایل کم حجم ویژه نامه PDF