نرم افزار

حمایت مالکیت فکری در حوزه نرم افزار از پیچیده ترین و دشوارترین موضوعات است. عدم وجود زیرساختهای لازم و عدم آشنایی پدیدآورندگان نرم افزارها و مشتریان آنها به حقوق خود، چالشهای بسیار زیادی را ایجاد نموده است.

در حقوق حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار، دو نظام حمایتی کپی رایت و اختراع وجود دارد که حقوق ایران نیز این دو نظام را بصورت تلفیقی پذیرفته است. اسرار تجاری، حق مالکیت، نام و عنوان تجاری، علامت تجاری و برند، قراردادها چه در حوزه نرم افزارهای متن باز و چه نرم افزارهای اختصاصی، موضوعاتی هستند که از منظر حقوقی می توانند چالشهای زیادی ایجاد کرده و منشاء اختلافات یا طرح دعاوی در این زمینه شوند. قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب ۱۳۷۹، چارچوبی کلی برای حمایت از نرم افزار در ایران ایجاد کرده است .

در مورد نرم افزارها از مرحله انعقاد قرارداد چه برای خرید نرم افزار و چه برای تولید آن یا مشارکت با سایرین برای تولید نرم افزار و ارائه خدمات مربوط به آن، چه در مراحل بعدی برای ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین چگونوگی طرح و تعقیب دعاوب مربوط به نقض کپی رایت، شما همواره نیاز دارید که از خدمات مشاوره حقوقی استفاده کنید. مؤسسه داد و خرد با بهره گیری از وکلاء و مشاورین نخبه این حوزه، به مشتریان داخلی و بین المللی سرویسهای حقوقی مرتبط ارائه می نماید.

تجارت الکترونیک

استفاده از وسایل الکترونیکی و تکنولوژیک در تجارت، موضوع تازه ای نیست. زمانی طولانی است که از تلفن در مذاکرات و توافقهای تجاری استفاده می شود ومدتی نیز از کاربرد دورنگار و نمابر در این زمینه می گذرد، ولی اصطلاح «تجارت الکترونیک » از زمانی معمول شده است که سامانه های رایانه ای بر بستر اینترنت در مبادلات وارد شدند و مبادله الکترونیکی داده ها رایج گردید.

تنظیم قراردادهای تجاری در این حوزه، مسائل مربوط به پرداختهای الکترونیک، تنظیم روابط طرفین و آثار حقوقی و چالشهای حقوقی مترتب بر آنها و نهایتاً بررسی و پیگیری و حل و فصل دعاوی و اختلافاتی که از این روابط ناشی می شود، چه در عرصه داخلی و چه در زمینه بین المللی، موضوعات بسیار مهمی هستند که همواره نیاز به مشاوران حقوقی در هر یک از این مراحل را توجیه می کند .

حمایت از داده (Data Protection)

به منظور محافظت از حریم داده های شخصی و حمایت از حیثیت و کرامت هر فرد، هر کس می تواند به داده های شخصی خود دسترسی داشته باشد و بر هر نوع پردازش این داده ها مطابق مقررات قانونی نظارت نماید. ایجاد، پردازش و استفاده از داده های شخصی، مگر به حکم قانون، باید مبتنی بر رضایت صریح یا ضمنی اشخاص موضوع آن باشد.

حد و مرز حریم خصوصی و چارچوب قانونی حمایت از داده، همواره مسائل مهمی را مطرح می کند و نظام حقوقی برای حمایت از داده ها و اسرار تجاری و حرفه ای، از پیچیدگیهای زیادی برخوردار است .

رایانش ابری (Cloud Computing)

با پیشرفت فناوری اطلاعات نیاز به انجام کارهای محاسباتی در همه جا و همه زمان به وجود آمده‌ است. همچنین نیاز به این هست که افراد بتوانند کارهای محاسباتی سنگین خود را بدون داشتن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای گران، از طریق خدماتی انجام دهند. رایانش ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازها بوده‌ است.

کاربران رایانش ابری می‌توانند از هزینه سرمایه‌ ای لازم برای خرید سخت‌ افزار و نرم‌ افزار و خدمات پرهیز کنند، زیرا آن‌ها تنها برای آنچه که استفاده می‌کنند، به عرضه کنندگان پرداخت می‌کنند و هزینه اولیه‌ ای برای خرید تجهیزات به آن‌ها تحمیل نمی‌شود. سایر مزایای اقتصادی این شیوه اشتراک زمانی در ارائه منابع رایانشی عبارتند از: موانع ورود به بازار کمتر، هزینه و زیر ساخت اشتراکی، سربار مدیریتی کمتر و دسترسی سریع به طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی می باشد .

استفاده از این فن آوری چالشهایی نظیر امنیت و حریم شخصی، قراردادی و محاسبات هزینه و نحوه همکاری دارد که مؤسسه داد و خرد در زمینه پیگیری و احقاق حق موارد یاد شده در خدمت  مشتریان خود می باشد.

نام‌های دامنه (Domain Names)

نام‌ های دامنه مثل (example.ir یا example.com) در واقع معرف هویت کاربران در فضای مجازی است. ثبت نام‌های دامنه اصولاً به صورت برخط و بدون نیاز به ارائه مدرک انجام می‌شود. ایجاد سایت و ثبت نام‌های دامنه برای آن با انگیزه‌ های مختلفی صورت می‌گیرد: ارائه اخبار، بیان  عقاید، تبلیغات، فروش کالا و عرضه خدمات و نظایر آن. اما گاهی ثبت یک دامنه با هدف ایجاد مانع برای ذیحق در ثبت نام متناظر با نام ثبتی خود در فضای مجازی صورت می‌گیرد. با این توضیح که ثبت کننده نام دامنه با آگاهی از مشهور بودن یک برند یا نام تجاری یا حتی نام یک شخص معروف، در ثبت نام دامنه متناظر با آن پیش دستی کرده و هنگامی که دارنده آن برند یا نام تجاری می‌خواهد نام خود در فضای مجازی را به ثبت برساند، متوجه ثبت قبلی نام خود به شکل نام دامنه می‌گردد. شخصی که به این طریق نام دامنه‌ای را ثبت کرده، اصولاً قصد استفاده واقعی از آن نام را ندارد، بلکه مترصد همین فرصت است تا زمانی که مالک برند در صدد ثبت دامنه برآید، از استیصال وی در این حالت نهایت استفاده را برده و آن دامنه را با قیمتی گزاف به صاحب واقعی آن منتقل نماید. در نتیجه تعارض بین مالک علامت تجاری (یا هر نام ثبتی یا مشهور دیگر) و مالک دامنه به وجود می‌آید. برای حل این تعارض، سازمان متولی نام‌های دامنه (ICANN) رویه‌ هایی را در نظر گرفته که امروزه در سطح جهانی از آن استفاده می‌شود. استفاده از این رویه حل تعارض به دلیل سرعت در رسیدگی بسیار مقبول شده و نظیر این نوع رسیدگی برای سایر دعاوی مرتبط با اینترنت پیشنهاد می‌گردد. هرچند، رسیدگی قضایی نیز در کنار این رویه وجود دارد و خواهان می‌تواند مستقیما از طریق مراجع قضایی اقدام نماید.

با اهمیت یافتن بیش از پیش فعالیتهای اینترنتی در ایران (به ویژه فعالیتهای اقتصادی)، تعداد دعاوی مرتبط با نام دامنه نیز افزایش یافته و دادگاه‌ ها و مراجع قضایی با این نوع دعاوی آشنا شده و ناگزیر از صدور رأی هستند. همچنین دعاوی متعددی از سوی مالکان خارجی برندها علیه طرف ایرانی اقامه می‌گردد که موضوع آنها، ابطال یا بازپس گیری نام دامنه‌ یکسان یا مشابه با علامت تجاری آن‌هاست.

مؤسسه داد و خرد آمادگی دارد با استفاده از وكلاي آشنا به مقررات مربوط به ثبت نام و علامت تجاری همچنين قوانين مرتبط با نامهای دامنه مشاور شما جهت ثبت نام دامنه  باشند.

همچنین درصورتی ‌كه مالك علامت تجاری هستيد و ازثبت آن توسط اشخاص ثالث مطلع شده اید می توانید با همفكری و همكاری وكلای مؤسسه داد و خرد با اقامه دعوا در مراجع قضايی نسبت به ابطال آن مبادرت نماييد

کلمات کلیدی