شاید برای پاسخ به این پرسش باید به گذشته و تاریخ پیدایش پول بازگردیم .با یک سوال کلیدی شروع کنیم.

پول چطور ارزشمند شد و آیا دلار با پشتوانه است؟ آیا طلا پشتوانه است؟

بشر تنها به علت قرارداد اجتماعی و نه ارزش ذاتی طلا آن را معیار ارزش گذاری سایر کالا ها قرار داد اتفاقی که میتوانست برای مس هم رخ دهد یا حتی صدف های کنار ساحل و… کما آنکه با کشف امریکا بومیان آن منطقه ارزشی برای منابع طلا قائل نبودند. برعکس گندم و میوه ها که از استفاده ای که از آنها میشد ارزش آنها معین میشود.

بعد از یکجا نشینی و نیاز به تبادل  و تجارت و سختی مبادلات کالا به کالا  افرادی معتمد شدند تا با صدور حواله از خطرات جابه جایی طلا و مسکوکات جلوگیری کنند که ما آنها را به عنوان صراف میشناسیم و با ورود حاکمیت به صدور این حواله ها پول کاغذی با پشتوانه طلا ایجاد شد. در واقع پشتوانه ی پول کاغذی طلا و پشتوانه طلا مقبولیت آن نزد مردم است.

نه طلا و نه دلار دارای ارزش ذاتی نیستند شاید خالی از لطف نباشد که در فیلم time به عنوان یک فیلم تخیلی پول جایش را به زمان داده بود چرا که بشر تمام محدودیت های حیات را شکست داده و حالا تنها چالش او زمان است تا هرچه بیشتر زندگی کند. با این حساب نقشی که ما و اجداد ما به صراف های دیروز و بانک های امروز بخشیده ایم نقشی ذاتی و غیر قابل جایگزین نیست و تا مادامی که راهکار بهتری برای جابه جایی ارزش پیدا نشود این روش پایدار خواهد بود.

تنها ۲۰ سال قبل شما برای خرید باید یک کیف پر از پول را با خود برای خرید خودرو حمل میکردید اگر به دسته چک دسترسی نداشتید و امروز کارت های بانکی بسیار متداول تر از پول نقد استفاده میشوند یا درگاه های بانکی و خرید اینترنتی نوع دیگری از جا به جایی ارزش بود.

اما امروز بدون نظارت انسان و بانک این امکان با امنیت بالا و سرعت کم نظیری فراهم است و نباید فراموش کنیم ما بانک را برای آن که بانک است نساختیم!

بانک برای تسهیل انتقال و امنیت انتقال ساخته شد و تابع قرارداد اجتماعی است و نباید خود تبدیل به مانعی برای روابط مالی افراد شود.

با فرض صحت مسائل فوق الذکر سخن از بی پشتوانه بودن بیت کوین آن هم در دورانی که بانک ها و دولت ها اقدام به انتشار پول بدون پشتوانه میکنند که خود آن پشتوانه مقبولیت عمومی است بی انصافی است چرا که بیت کوین آنچه را طلا دارد در اختیار دارد و از دلار و سایر ارز ها دسته کم یک گام جلو تر است و برتری کاربردی نسبت به طلا دارد.

طبیعی است بانک ها برای نقش دیرینه خود با ارز های دیجیتال مخالفت کنند اما میتوان حرکت آرام برخی از بانک های مهم را در زمینه شناسایی فرصت های آینده مشاهده کرد که نشان از نقش غیر قابل انکار بلاک چین در آینده فناوری های مالی دارد.

در ضمن با این فلسفه چیزی به نام حباب قیمت برای بیت کوین بی معنی است و تا زمانی که حتی یک نفر حاضر به پرداخت مبلغ مورد نظر شما باشد حباب قیمت بی معنی است.

نباید فراموش کنیم که بیت کوین و بلاک چین برای باز گرداندن چرخه اقتصاد به دست مردم در برابر حاکمیت ایجاد شد و قرار گرفتن آن به عنوان یک تکنولوژی تسهیل کننده در اختیار بانک های بزرگ تخطی از مانیفست بیت کوین و تحدید قابلیت های آن است.

آرمان باباگل

دپارتمان حقوق مالکیت فکری و فناوری