ثبت علامت تجاری

علامت تجاری یا خدماتی، نشانه ای ممتاز است که محصولات یا خدمات خاصی که به وسیله یک فرد، شرکت یا گروهی از اشخاص و یا شرکت ها تولید یا فراهم شده را قابل شناسایی می نماید و اجازه می دهد تا مشتریان، این کالاها و خدمات را از کالاها و خدمات سایرین متمایز سازند. بنابراین اولین فایده علامت تجاری متمایز ساختن کالاها یا خدمات یک بنگاه تجاری از سایرین است، اما زمانی که محصولات و خدمات دارای یک علامت تجاری خاص بتوانند رقیبان خود را از میدان تجارت خارج کند علامت تجاری به رسالت و کارکرد خودش در تجارت دست یافته است. اینجا است که حمایت مالکیت فکری از علائم تجاری اهمیت ویژه ای پیدا می کند. حمایت از علامت تجاری از طریق ثبت یا استفاده امکان پذیر می باشد، این بستگی به قوانین داخلی کشورها دارد. به هر حال توصیه می شود برای کسب حمایت بهتر و قوی تر، اشخاص و شرکت ها علامت تجاری یا خدماتی خود را ثبت نمایند. نخست، باید اطمینان حاصل شود که علامت پیشنهادی الزامات حقوقی لازم برای ثبت به عنوان علامت تجاری را دارد. در مواردی که علامت گمراه کننده باشد یا بیانگر ویژگی فقط یکی از محصولات یا خدمات متقاضی یا ناقض نظم عمومی و اخلاق حسنه و یا نشان رسمی دولتی باشد، اظهارنامه تقاضای ثبت علامت تجاری رد می شود. همچنین باید علامت تجاری جدید باشد و پیش از این به وسیله شرکت های دیگر در بازار یا بازارهای هدف استفاده نشده باشد. مهم تر از همه، علامت تجاری شما باید به اندازه کافی متمایز باشد تا توسط دفاتر علامت تجاری ملی قابل حمایت و قابل ثبت باشد.

شرایط ثبت علامت تجاری:

ثبت علامت تجاری در تمامی رشته های مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی و خدمات قابل اخذ می باشد که می تواند به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند.
برای ثبت علامت تجاری، ابتدا لازم است تا به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی (قسمت ثبت علائم تجاری) به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و مراحل ثبت را به ترتیب ذیل گام به گام طی کنید :

  1. انتخاب نوع اظهارنامه
  2. تکمیل مشخصات مالک
  3. بارگذاری تصویر تمامی مدارک متقاضی همراه با مجوزها و تصویر علامت
  4. بررسی دوباره و تایید اطلاعات
  5. پرداخت هزینه ثبتی از طریق اینترنت
  6. ارائه شماره اظهارنامه به متقاضی
  7. بررسی اولیه مدارک و ضمایم توسط کارشناس مربوطه

پس از تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک، پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار رفع نقص، رد اظهارنامه و یا آگهی نوبت اول باشد. در حالت آگهی نوبت اول یعنی ایرادی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به پرداخت هزینه چاپ آگهی ها و سپس مراجعه حضوری و ارائه مدارک اقدام نمایید.

پس از پذیرش اولیه باید به صورت اینترنتی نسبت به پرداخت هزینه آگهی نوبت اول در روزنامه رسمی اقدام نمایید.
چنانچه ظرف سی و یک روز از تاریخ چاپ آگهی در روزنامه رسمی، اعتراضی نسبت به ثبت برند شما به عمل نیاید، اداره در کارتابل شما گواهی ثبت علامت صادر می نماید و در این مرحله می توانید نسبت به پرداخت هزینه آگهی نوبت دوم اقدام نمایید. پس از چاپ آگهی دوم در روزنامه رسمی می توان نسبت به اخذ گواهینامه قطعی ثبت برند اقدام نمود.

علامت تجاری (برند) به دو نوع حقیقی (افراد) و حقوقی (شرکت ها) به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است. برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری شخص حقیقی:

  1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
  2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری شخص حقوقی:

  1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)
  2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
  3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
  4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که در علامت از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
  6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
  8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار (در صورت جمعی بودن علامت)

ثبت بین المللی علامت

علاوه بر ثبت داخلی علامت تجاری، می توان برای کسب حمایت در سایر کشورها نیز علامت تجاری خود را در کشورهای هدف ثبت نماییم. کشور هدف معمولا کشوری است که کالا یا خدمت ما در آن کشور تولید یا به فروش می رسد.

ثبت بین المللی علامت را باید به وسیله وکلای محلی هر کشور انجام داد. اما با استفاده از معاهده مادرید راجع به تسهیل ثبت بین المللی علامت تجاری است، می توان در هزینه های ثبتی صرفه جویی نموده و از ارسال اظهارنامه های متعدد و مشابه برای کشورهای مختلف جلوگیری نمود.

در پایان باید گفت پیش از ثبت اظهارنامه علامت نیاز به سرچ علایم مشابه در طبقات مرتبط می باشد. همچنین انتخاب علامت غیر حرفه ای نیز ممکن است حمایتی را که نیاز دارید برای شما به همراه نداشته باشد. لذا ثبت علامت تجاری هرچند در ظاهر پروسه ای اداری و آسان به نظر می رسد اما ثبت آنچه دقیقا نیاز دارید و جلوگیری از رد اظهارنامه یا اخطارهای رفع نقص مکرر نیازمند کمک گرفتن از وکیل متخصص در حقوق مالکیت فکری می باشد.

نگارش: ماندانا باقری