پیام وزیر انرژی عربستان به بایدن در مورد بازگشت نفت ایران به بازار

بسیاری متخصصان بازار عقیده دارند اظهارات وزیر انرژی عربستان در مورد کاهش احتمالی تولید اوپک که قیمت نفت را تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه بالا برده، درواقع هشداری است برای آمریکا درمورد پیامدهای بازگرداندن نفت ایران به بازارهای جهانی.

عربستان در این هفته هشدار داد ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند تولید نفت خود را پایین بیاورد. این پیام ظاهرا برای تاجران نفت بوده اما در واقعیت یک مخاطب دیگر هم داشته، یعنی رئیس‌جمهور آمریکا که برای احیای قرارداد برجام با ایران آماده می‌شود.
عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان هیچ نامی از ایران یعنی رقیب منطقه‌ای خود نبرده، در عوض، بر بی‌ثباتی بازار تمرکز کرده که قیمت نفت را بیست و پنج دلار از اوایل ماه ژوئن پایین آورده‌است.
بسیاری عقیده دارند مداخله ناگهانی ریاض برای بالا بردن قیمت نفت تا صد دلار در هر بشکه درواقع هشداری است برای آمریکا درمورد پیامدهای بازگرداندن نفت ایران به بازارهای جهانی..
موضوع احیای قرارداد اتمی برجام و بازگشت نفت ایران به بازار، عربستان را در مورد کاهش قیمت نفت و به خطر افتادن امنیت آن نگران کرد. آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد هنوز اختلافاتی بین واشنگتن و تهران وجود دارد. ایران پاسخ آمریکا به پیشنهادهای خود را دریافت کرده و به‌زودی جواب می‌دهد.

عربستان همواره مخالف نزدیکی آمریکا به ایران بوده و در 2007 هم از سیاست‌های دونالد ترامپ علیه ایران حمایت کرده‌است.

امضای قرارداد اتمی برجام 1.3 میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران را احیا می‌کند که معادل پنج  درصد از کل عرضه نفت اوپک است. به‌این‌ترتیب نگرانی تاجران نفت در آستانه تشدید تحریم‌های اروپا علیه نفت روسیه کاهش می‌یابد. با وجود این‌که احیای صنعت نفت ایران مدتی طول می‌کشد، اما این کشور مقادیر زیادی نفت بر روی نفت‌کش‌ها ذخیره دارد که می‌تواند به‌سرعت صادر کند.

بسیاری از تحلیلگران آشنا با استراتژی عربستان عقیده دارند پیام عربستان به آمریکا بسیار وسیع‌تر بوده و بیشتر به ایران مربوط می‌شده‌است.

مؤسسه انرژی اسپکتس در این هفته هشدار داد بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند قیمت نفت را تا 80 یا حتی 70 دلار در هر بشکه پایین بیاورد.

درواقع، عربستان نمی‌خواهد کنترل قیمت نفت را به سمت بالا یا پایین از دست بدهد.