اقدام نهاد ناظر در راستای ارتقا ارزش بازار شرکت‌های هلدینگ و مادر

علیرضا توکلی کاشی معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: با اجرایی شدن ابلاغیه اخیر سازمان بورس و انتقال ۸۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی شرکت‌های هلدینگ و مادر به حساب اندوخته و افزایش سرمایه از این محل، سود از شرکت‌ها خارج نخواهد شد، که آثار مثبتی را برای هلدینگ‌ها به همراه خواهد داشت.

، طبق اعلامیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، حداکثر ۲۰ درصد از سودحاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر، قابل تقسیم است و مابقی بایستی به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند.

علیرضا توکلی کاشی معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: تا قبل از ابلاغ مصوبه سازمان بورس در مورد انتقال ۸۰ درصد از سود فروش پرتفوی سهام نیز برخی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در اساسنامه خود مشابه چنین بندی را قید کرده بودند و سود حاصل از رشد سهام را از شرکت خارج نمی‌کردند.

وی اضافه کرد: تاثیر اجرای این مصوبه روی بازار سرمایه در بلندمدت نمایان خواهد شد و بعید است که در کوتاه مدت اجرای این مصوبه روی بازار سرمایه اثرگذار باشد، اما به طور کلی موافق اتخاذ چنین تصمیمی هستم؛ چرا که با اجرایی شدن این مصوبه و انتقال ۸۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی شرکت‌های هلدینگ و مادر به حساب اندوخته و افزایش سرمایه از این محل، سود از شرکت‌ها خارج نخواهد شد. ضمن اینکه از منظر سهامداری نیز مشکلی برای سهامداران هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر ایجاد نخواهد شد؛ زیرا با انتقال این سود به حساب اندوخته و افزایش سرمایه از این محل، NAV شرکت‌ها تغییر نخواهد کرد و در نهایت سهامداران به جای دریافت سود تقسیمی، امکان دریافت سهام جایزه را خواهند داشت.

کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر مثبت بودن اجرای این مصوبه، اظهار کرد: در نظر داشته باشید که ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها بر مبنای ارزش NAV صورت می‌گیرد و معمولا میزان سود تقسیمی، مبنای مناسبی برای ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌ها نیست. الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به عدم تقسیم ۸۰ درصد از سود ناشی از فروش سهام پرتفوی، بیشتر در راستای محافظت از ارزش بازار سهام شرکت‌های مادر و هلدینگ‌ها است و حفظ این سود در داخل شرکت‌ها، آثار مثبتی هم برای هلدینگ‌ها به همراه خواهد داشت.