عنبران با گلیم و اصلاندوز با ورنی شهرهای ملی صنایع دستی شدند.

شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی به ثبت رسید. ورنی مغان نشان جغرافیایی بین المللی دریافت کرد با حضور مسئولین جهانی مالکیت فکری و معنوی و مدیران ثبت اسناد در سازمان میراث فرهنگی کشور، نشان جغرافیایی بین المللی به ورنی مغان اهداء شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل ؛ استاندار اردبیل گفت: برای نخستین بار در استان دو شهر از اردبیل به عنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت رسید تا شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در سطح کشور معرفی شود.
بهنامجو در جلسه بررسی ثبت شهر های ملی صنایع دستی افزود: با تلاش ها و پیگیری های مدیرکل و متولیان امر در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان امروز شاهد ثبت دو شهر از استان اردبیل به عنوان شهر ملی صنایع دستی هستیم.
وی با بیان اینکه این اقدام نتایج و ثمرات شایان توجهی به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: هنرصنعت مردمان نجیب دارالارشاد، همواره یادگار بی نظیر تاریخ و تمدن و فرهنگ و طبیعت این دیار است و انتخاب شهر های صنایع دستی نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی در سطح ملی و فرصتی برای توجه روزافزون به ظرفیت های متفاوت شهرها، کمک به رونق تولید و اقتصاد پایدار و اعتلای برند های ارزشمند شهری است.
استاندار اردبیل گفت: امروز روزی به یادماندنی برای مردم خطه مغان به ویژه شهر اصلاندوز و مردم غیور شهر عنبران است که بانوان و دختران نجیب و هنرمند این خطه، تاریخ، طبیعت و فرهنگ این دیار را با دل بافته ای رنگین و وزین به نام های ورنی مغان و گلیم عنبران روایت می کنند.
بهنام جو افزود: در روستا ها و قشلاقات شهرستان اصلاندوز یک هزار و ۸۰۰ بافنده ۶۰ درصد تولیدات ورنی استان را تولید می کنند و در ۳۰ کیلومتری مرکز استان در شهر مرزی عنبران از توابع شهرستان نمین نیز زنان و دختران منطقه سالانه بیش از ۱۲۰ هزار مترمربع گلیم تولید می کنند.

http://tnews.ir/news/56e8184868855.html?refc=29