ارزشمندترین برندهای نفت و گاز ۲۰۲۰ جهان

غول نفتی دولتی آرامکوی سعودی سال میلادی گذشته با ارزش ۳۵.۷ میلیارد دلار، دومین برند ارزشمند در صنعت نفت و گاز باقی ماند در حالی که سال پیش از آن ارزشش ۴۶.۷۷ میلیارد دلار بود.
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی”نفت ما “،   گزارش برند فاینانس نشان داد شرکت انگلیسی-هلندی شل با ارزش ۴۲.۱۶ میلیارد دلار، در صدر فهرست ارزشمندترین برندهای نفت و گاز در سال ۲۰۲۰ ایستاد. پس از آرامکو دو شرکت چینی پتروچاینا و سینوپک به ترتیب با ارزش ۳۱.۴۲ میلیارد دلار و ۲۶.۴۰ میلیارد دلار قرار گرفتند. شرکت بریتیش پترولیوم (BP) با ۲۱.۳۷ میلیارد دلار، پنجمین برند ارزشمند این فهرست بود.
اکسون که زمانی ارزشمندترین شرکت نفتی دنیا بود، با ارزش ۱۳.۴۳ میلیارد دلار در رتبه هشتم قرار گرفت.
شرکتهای نفت و گاز در میان شرکتهایی هستند که شدیدترین آسیب را از پاندمی ویروس کرونا متحمل شده اند و ارزش سهام آنها به دلیل مازاد عرضه و کاهش تقاضا که بسیار عمیقتر و طولانیتر از حد انتظار بوده، به شدت افت کرده است.
این وضعیت ابرغولهای نفتی را به ورود به حوزه تجدیدپذیرها تشویق کرده که برای شرکتهایی مانند آرامکو که دهه ها به طور کامل به تولید و پالایش نفت خام متمرکز بوده اند، دشوارتر است.
این غول نفتی سعودی که اواخر دسامبر ۲۰۱۹ سهامش را برای نخستین بار عرضه کرد، اخیرا اعلام کرده که در حال بررسی دومین دور عرضه سهام تحت شرایط مناسب بازار است. این بخشی از برنامه صندوق رفاه دولتی عربستان برای افزایش داراییهای تحت مدیریتش به بیش از یک تریلیون دلار است.
گفتن این که شرایط بازار چه زمانی مناسب می شود دشوار است به خصوص با توجه به مشکلاتی که عربستان در زمان عرضه اولیه عمومی سهام خود داشت و با وجود تبلیغات گسترده، با تقاضای ضعیف روبرو شد و در نهایت سهام این شرکت تنها در بازار بورس عربستان عرضه شد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، با رشد محبوبیت سرمایه گذاری مسئولانه، علاقه به سهام آرامکو ممکن است نسبت به زمان عرضه اولیه عمومی هم ضعیفتر باشد، هر چند که این شرکت وعده پرداخت سود نقدی سهام صرفنظر از هر عملکرد مالی که داشته باشد را داده است.