جزئیات تازه‌ترین مصوبات ترخیص کالا

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران در تازه ترین مصوبات صادر شده، مشکل ترخیص کالاهای مشمول مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در رابطه با زمان، ترخیص درصدی کالاهای اساسی و کالاهای قابل ترخیص با ارز متقاضی برطرف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد جمال ارونقی، مصوبات جلسه امروز (دوشنبه) ستاد تنظیم بازار در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی و نهاده های تولید بر اساس مصوبه آبان ماه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را تشریح کرد.

ملاک ترخیص کالا از زمان قبض انبار به زمان ورود تغییر کرد.

این مقام مسئول در گمرک ایران با اشاره به اینکه طی مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت  گمرک ایران مکلف شد تا نسبت به ترخیص کالاهای مشمول مصوبه که دارای قبض انبار تا ۱۰ آبان ماه سال جاری هستند اقدام کند گفت: اما با توجه به این‌که برخی کالاها قبل از ۱۰ آبان به گمرک و بنادر رسیده ولی تاریخ صدور قبض انبار آنها بعد از این تاریخ ثبت شده بود و یا این‌که برخی کالاها در تاریخ مقرر به گمرک وارد و قبض انبار اولیه آنها نیز قبل از ۱۰ آبان ماه صادر شده بود، ولی در جریان ترانزیت و رسیدن به گمرک دیگر تاریخ قبض انبار ثانویه بعد از ۱۰ آبان ماه ثبت شد، امکان ترخیص از سوی  گمرک ایران طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باتاکید بر ترخیص کالاهای مشمول قبل از ۱۰ آبان ماه وجود نداشت.

وی ادامه داد: از این رو در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که به جای تاریخ “قبض انبار” تاریخ “ورود” کالا برای ترخیص کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید براساس مصوبه ستاد ملاک باشد و اگر گمرک احصا کند که تاریخ ورود و تخلیه کالا در گمرک و بنادر قبل از ۱۰ آبان ماه امسال است آنگاه نسبت به اعمال تسهیلات مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اقدام می‌کند.

کالاهای اساسی هم به طور درصدی ترخیص خواهد شد.

معاون فنی گمرک ایران در رابطه با دیگر مصوبه ستاد تنظیم بازار به موضوع ترخیص‌های درصدی کالا اشاره کرد و گفت: در جریان مصوبات قبلی  قرار بر این بود که ۹۰ درصد کالاهای اساسی و تولیدی امکان ترخیص داشته باشند، بر این اساس از وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) خواسته بودیم تا لیست کالاهایی که صاحبان آن می‌توانند طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کالای خود را تا ۹۰ درصد از گمرک ترخیص کند اعلام کند تا متقاضی تشریفات بانکی و سایر فرآیند را انجام دهد. از این رو وزارت صمت در لیستی حدود ۲۷۹۰ قلم و وزارت جهاد کشاورزی ۳۰۰ قلم که امکان ترخیص به صورت درصدی داشتند اعلام کردند که مشمول گروه ۲۱ تا ۲۴ بود.

وی  بابیان اینکه در مورد کالاهای اساسی گروه (۱) و آنهایی که از گروه (۱) به گروه (۲) منتقل شده بودند تکلیف مشخص نبود. افزود: براین اساس در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار مصوب شد که نسبت به ترخیص درصدی کالاهای گروه (۱) و آنهایی که از یک  به دو منتقل شده‌اند با اخذ مجوزهای قانونی و در صورت نیاز به عرضه در بازارگاه با دریافت مجوز اقدام شود، بنابراین تمامی کالاهای اساسی گروه (۱) و (۲۱) نیز امکان ترخیص تا ۹۰ درصد را بدون الزام به کد رهگیری و با استفاده از ارز صادراتی یا متقاضی و یا تامین ارز توسط بانک مرکزی خواهند داشت.

امکان ترخیص با ارز متقاضی برای تمامی کالای اظهاری مشمول فراهم شد.

مصوبه دیگر ستاد تنظیم بازار  در رابطه با کالاهایی است که امکان ترخیص با ارز متقاضی را طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دارا هستند.

معاون فنی گمرک ایران در این باره گفت که برخی تولید کنندگان‌ و صاحبان کالاهای اساسی در هنگام ترخیص براساس ارز متقاضی با این مشکل مواجه بودند که بخشی از کالای مربوطه در اظهارنامه در لیست اعلامی وزارت صمت جهت مشمولیت مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار داشت، اما بخشی از آن در این لیست نبود.

وی ادامه داد: براین اساس مصوب شد چنانچه حداقل ۷۰ درصد کالای مربوط به یک اظهارنامه در لیست وزارت صمت باشد و ۳۰ درصد دیگر در گروه(۲۱) تا(۲۵) قرارداشته باشد  آنگاه در صورت تقاضای صاحب کالا امکان ترخیص براساس ارز متقاضی وجود دارد.

بخشنامه سازمان راهداری در مورد ثبت سفارش لغو شد.

ارونقی در مورد مصوبه ستاد تنظیم بازار که به بخشنامه اخیر سازمان راهداری اشاره دارد نیز توضیح داد، سازمان راهداری طی بخشنامه ای به استان‌ها اعلام کرده کالاهایی که ثبت سفارش آنها تمام شده و در آستانه ترخیص از گمرک قرار دارند باید صاحب کالا نسبت به تمدید ثبت سفارش اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه بخشنامه سازمان راهداری مغایر دستورالعملی است که در آذرماه گمرک ایران برای ترخیص فوری کالاها بدون تمدید ثبت سفارش به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده بود. گفت:با توجه به این که  بخشنامه گمرک در رابطه با ثبت سفارش به استناد دستور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و البته وزرای قبلی این وزارتخانه و همچنین مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان صادر شده و مورد تائید بانک مرکزی و نیز سایر دستگاه‌ها قرار داشت، از این‌رو بخشنامه مربوط به سازمان راهداری لغو شد.

با ابلاغ مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار، برای رفع موانع ترخیص کالا که در اهم آن حل و فصل مشکلات ارزی قرار داشت، مقرر شد که بانک مرکزی تأمین ارز ترجیحی کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت، با اولویت اعلامی وزارت صمت انجام دهد، همچنین بانک مرکزی نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز برای کالاهای اساسی اعتباری با تعهد سه ماهه از زمان ترخیص کالا از گمرک (جهت تأمین ارز ترجیحی) اقدام کند.

از سوی دیگر کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت دارای قبض انبار تا ۱۰ آبانماه ۹۹، بدون الزام به کدرهگیری بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص شوند؛ به گونه ای که از تاریخ ۱۰ آبان به بعد واردکنندگان بتوانند از رویه های بانکی (ارز نیما)، واردات در مقابل صادرات، برای پروانه های صادراتی سال ۱۳۹۸ به بعد، ارز اشخاص، از طریق سامانه جامع تجارت (کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند.

همچنین گمرک ایران نسبت به ترخیص درصدی کالاهای اساسی و نهاده های تولید تا سقف ۹۰ درصد که در صف تخصیص یا تأمین ارز بانکی باشند اقدام کند و از سویی  چنانچه ردیف تعرفه مندرج در ثبت سفارش کالا با استنباط گمرک تغییر کند، مشروط براین که شرح تجاری کالا تغییر نکند و ردیف تعرفه استنباطی گمرک، جزو ردیف تعرفه کالاهای ممنوعه (گروه۴) یا اولویت ارزی غیرفعال(گروه ۲۷)، یا ردیف تعرفه کالاهای دارای تولید مشابه داخلی نباشد، درخصوص اقلام گروه های ۱ و ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴، نیازی به اصلاح ثبت سفارش وزارت صمت نخواهد بود.

https://www.eghtesadonline.com/n/2Ufd