سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی بر مدار رونق و توسعه

مشهد- ایرنا- خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خود همواره در جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیشرو و یکی از مناطق دارای مزیت در کشور به شمار می‌رود.

روند استقبال سرمایه‌گذاران و تصویب طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا نشان داد که رکود در این زمینه بی معنا و رونق و توسعه در این استان زرخیز به خوبی جاری و ساری است.

در شرایطی که تحریم‌های ناعادلانه بر اقتصاد کشور فشار مضاعف وارد کرده و علاوه بر آن شیوع کرونا تمامی عرصه‌ها بخصوص حوزه اقتصاد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و متحمل رکود نموده است، استقبال و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان رضوی و اجرای طرح‌ها در این خطه رنگ و بویی دیگر دارد.

ظرفیتهای خراسان رضوی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

خراسان رضوی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان دارد و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب نیز محسوب می شود، ضمن اینکه این استان ورودی صادرات کالا از ایران به کشورهای آسیای میانه و بالعکس است.
همچنین این استان ظرفیت های بسیار در زمینه معادن، انرژی های تجدید پذیر، زمینها و محصولات کشاورزی، دامپروری، نیروی کار ماهر و فراهم بودن بستر سرمایه گذاری در صنایع دارد، وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد موجب جذب سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر است که بستر سرمایه گذاری در حوزه خدمات گردشگری را فراهم می کند.
سرمایه گذاران خارجی به مزیت های بسیار خراسان رضوی پی برده و طی سالهای گذشته به رغم همه فشارها در حوزه های مختلف این استان سرمایه گذاری کرده‌اند اما در شرایط کنونی باید زمینه توسعه فعالیت این سرمایه گذاران و جذب بیشتر آنان را فراهم کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این استان همواره در جذب سرمایه گذاری خارجی از نظر تعداد طرح، استان پیشرو در کشور بوده اما از نظر رقم سرمایه گذاری خارجی مصوب، با توجه به استقرار طرح‌های بزرگ حوزه پتروشیمی در جنوب ایران، رتبه های نخست را ندارد و این رتبه‌ها متعلق به استان های جنوبی کشور است.

حسین امیررحیمی افزود: براین اساس این استان دارای طرحهای سرمایه گذاری خارجی متعدد و با مبالغ پایین‌تر ازنظر مبلغ سرمایه‌گذاری است که همین امر به نوعی موجب تسهیل در ورود سرمایه به استان شده است.

رونق سرمایه‌گذاری خارجی در فضای کرونا

وی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی  طی ۹ ماه گذشته ادامه داد: طی این مدت ۲۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی با مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار در این استان به تصویب رسید که از نظر تعداد طرح نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: این تعداد طرح سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط شیوع کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن عملکرد بسیار مطلوب محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر طرح‌های تصویب شده تعداد ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در حال اخذ مصوبه و تصویب است که سرمایه‌گذاری در آنها ۱۴۰ میلیون دلار است.

امیررحیمی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان دی ماه این تعداد نیز تصویب شود، ادامه داد: به این ترتیب  تا پایان ماه جاری مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در این استان به ۲۵۰ میلون دلار می‌رسد.

وی گفت: با توجه به پررونق بودن سه ماه پایانی هر سال در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی، رونق بیشتری را در این استان به ثبت خواهیم رساند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: طبق برآورد انجام شده تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری استان دستکم به ۶۰ مورد و مبلغ سرمایه‌گذاری در آنها نیز به حدود ۴۲۵ میلیون دلار خواهد رسید که نسبت به پارسال از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و از نظر مبلغ ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

ادامه خبر را  در منبع زیر دنبال کنید:

www.irna.ir/news/84158828