فروش ۹۰ پتنت بلک‌بری در حوزه فناوری‌های تلفن همراه به هوآوی

شرکت مشهور بلک‌بری که اغلب آن را با تلفن‌های همراه خاص و متفاوتش می‌شناسند، خبر از فروش سبدی از اختراعات خود به هوآوی داده است. این سبد که شامل ۹۰ ثبت اختراع مرتبط با صنعت تلفن همراه است، دست غول چینی صنعت مخابرات و فناوری‌های ارتباطی را برای فعالیت‌های توسعه‌ای و رقابتی آتی باز می‌کند. قرارداد مذکور، در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی و در راستای سیاست‌های بلک‌بری برای خروج از صنعت تلفن همراه و خارج ساختن دارایی‌های فکری مرتبط با این حوزه از سبد «IP» خود، منعقد گردیده است.

بلک‌بری را می‌توان از شرکت‌های پیشگام در حوزه فناوری و از نوآوران بزرگ کانادا دانست. این شرکت که پیش از این در صنعت تلفن همراه فعالیت داشت، در سال‌های اخیر، به حوزه‌های امنیت و اینترنت اشیاء متمایل شده است. همین تغییر سیاست، موجب گردیده تا بحث فروش پتنت و یا صدور مجوز بهره‌برداری از دارایی‌های فکری، به‌صورت جدی در دستور کار این شرکت قرار گیرد. فروش پتنت به هوآوی را هم می‌توان در راستای همین سیاست ارزیابی نمود؛ اقدامی که از سوی بلک‌بری، یک قرارداد جزئی و نسبتاً کم‌اهمیت خوانده شده است: «فروش و انتقال نود US پتنت متعلق به بلک‌بری، طبق قوانین کاملاً مجاز بوده و با توجه به ناچیز بودن حجم معامله، بخشی از یک قرارداد مداوم و بزرگ محسوب نمی‌شود».

این صحبت‌های سخنگوی بلک‌بری را می‌توان از دو منظر بررسی کرد؛ از یک‌سو، سبد پتنت این شرکت، حاوی بیش از ۳۸.۰۰۰ پتنت بوده و ناچیز بودن این معامله، تا حدی صحیح است. اما نکته ظریف و کلیدی در سخنان وی، تأکید بر قانونی بودن قرارداد است که به نظر می‌رسد، در واکنش به نگرانی‌های فزاینده در بین سیاست‌گذاران و متولیان حوزه نوآوری در کانادا و متحدین آن ارائه شده است. با توجه به چالش‌های اخیر هوآوی با دولت آمریکا و اتهام نقض پتنت و سرقت اسرار تجاری متعلق به شرکت‌های آمریکایی، برخی صحبت‌ها پیرامون تعهد کانادا به حفاظت از دارایی‌های فکری این کشور و جلوگیری از انتقال آن‌ها به شرکت‌های خارجی، به‌ویژه شرکت‌های چینی، ابراز شده است.

لازم به تأکید است که بلک‌بری در سال ۲۰۱۶ میلادی و پس از تصمیم به خروج از صنعت تلفن همراه، توجه خود را بر بخش‌های امنیت سایبری و اینترنت اشیاء متمرکز نموده و حتی مجوز بهره‌برداری از برند تلفن همراه خود را در ابتدا به «TCL Communication» و سپس، به استارت‌آپ «OnwardMobility» واگذار نمود. نکته جالب‌تر این‌که بلک‌بری برخلاف نوکیا که پس از خروج از صنعت تلفن همراه، بر درآمدزایی از طریق صدور مجوز بهره‌برداری از دارایی‌های فکری متمرکز شد، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های خود در این حوزه را برون‌سپاری کرده است. واگذاری مسئولیت صدور مجوز بهره‌برداری به شرکت «Teletry»، بیانگر عدم تمایل بلک‌بری به توسعه یک تیم داخلی صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت و تصمیم به تمرکز بر کسب‌وکار محوری خود می‌باشد.