فیروزآبادی: طرح مدیریت VPN با طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت در حال نهایی ‌شدن است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی از طی شدن مراحل نهایی طرح مدیریت VPN و اینترنت کشور با هدف طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت خبر داد.

به ‌گفته‌ی دبیر شورای عالی فضای مجازی، طرح مدیریت VPN و اینترنت کشور با همکاری وزارت ارتباطات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی در حال طی کردن مراحل نهایی است و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

به گزارش مهر، ابوالحسن فیروزآبادی گفت طرح مدیریت VPN و اینترنت کشور با هدف طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت در جهت صیانت از آن‌ها در فضای مجازی و ارائه‌ی سرویس با شرایط بهتر اجرایی می‌شود. به ‌گفته‌ی فیروزآبادی، اجرای این طرح از جدول زمان‌بندی عقب است؛ اما امید می‌رود که به‌زودی به نتیجه برسد.

فیروزآبادی می‌گوید براساس این طرح، دسترسی متفاوت به اینترنت برای چهار دسته از افراد شامل خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه تعریف شده است تا از کودک خردسال تا فرد ۹۰ ساله، به یک اندازه به محتوای اینترنت دسترسی نداشته باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ابتدای سال جاری  خبر از تدوین آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی داده بود تا VPN بنا بر نیاز و اقتضائات به‌صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب‌وکارها تعلق بگیرد و بتوانند برای نیازهای شغلی خود از آن استفاده کنند. البته او این طرح را قدیمی خوانده بود که هنوز به اجرا نرسیده است.

فیروزآبادی گفته بود وزارت ارتباطات واجدان شرایط دریافت این سرویس را تعیین خواهد کرد و مجری آئین‌نامه خواهد بود. وی توضیح داد:

این وزارت‌خانه یا به‌صورت مستقیم مجوز واگذاری VPN قانونی را مدیریت می‌کند تا به اقشار واجد شرایط تعلق بگیرد یا صدور مجوز برای استفاده از VPN قانونی را به یک اپراتور واگذار می‌کند که مستلزم ایجاد یک اپراتور VPN در کشور است.

https://www.zoomit.ir/tech-iran/368760-national-virtual-space-vpn-management