مصوبه جنجالی مرکز ملی فضای مجازی: آیا کاربران با 5K دنبال‌کننده باید مجوز بگیرند؟

هفته گذشته مصوبه‌ای از سوی شورای عالی فضای مجازی برای مقابله با اخبار جعلی مطرح شد و در بخشی از آن به اکانت‌های پرمخاطب و شناساندن آنها به عنوان درگاه نشر اشاره شده بود. مطابق مصوبه این شورا حساب‌های پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی باید مورد نظارت سیستماتیک قرار بگیرند و قوانین برای تعقیب قضایی افراد آسان‌تر شود.

اما تا چه حد امکان تحقق این موضوع وجود دارد و آیا می‌توان مصوبه اخیر این مرکز را پایانی بر فعالیت بدون مجوز اکانت‌های پر فالوور در شبکه‌های اجتماعی دانست؟ آیا واقعاً قرار است به این شکل بر عملکرد افرادی که از دنبال‌کننده‌هایی بالایی در شبکه‌های اجتماعی برخوردار هستند، نظارت شود؟

مقابله با فیک نیوز؟

«رضا ایازی» کارشناس کهنه‌کار حقوق فناوری در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که تعبیر «نظارت و نیازمندی مجوز اکانت‌های پر فالوور» از متن مصوبه‌ای که منتشر شده درست است و آن را چنین تشریح می‌کند: «صحبتی که در متن مصوبه شده اینست که هر اکانتی در هر شبکه اجتماعی چه داخلی و چه خارجی که بیشتر از ۵ هزار فالوور داشته باشد، برای فعالیت خود باید مجوز داشته باشد چرا که به عنوان درگاه نشر محسوب می‌شوند.»

ایازی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که به نظر او اساسا چرا چنین طرحی مطرح شده می‌گوید که این اقدام برای مقابله با فیک نیوز انجام شده اما از طرفی او تاکید می‌کند که خود تعریف فیک نیوز هنوز در کشور دارای ابهام‌های زیادی است:

«بعضی از چیزهایی که به تعبیر نهادهای دولتی و حاکمیتی فیک نیوز تلقی می‌شوند، روش‌های خبری رسانه‌ها است و نه فیک نیوز. بازی با تیترها و لیدها از جمله اقداماتی است که رسانه‌ها انجام می‌دهند و لزوما خبر جعلی نیست، اما نهادهای دولتی و حاکمیتی با این روش‌ها نیز مخالفت‌های تندی دارند.»

ادامه خبر را در لینک زیر دنبال کنید:

https://dgto.ir/21rh