لزوم اتخاذ تدابیر واحد با هدف تسریع دستیابی تولیدکنندگان به مواد اولیه/ ترخیص ثبت سفارش‌های بالای ۲۰۰۰یورو با کدرهگیری

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران امروز در نشستی مشترک با جمعی از مدیران شرکت‌های پیشران اقتصادی بخش خصوصی کشور ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات موجود پیش روی تولیدکنندگان از تلاش و آمادگی کامل این سازمان برای بررسی و تسهیل فرآیندهای گمرکی مربوط به کارآفرینان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در این نشست که در دفتر مجمع کارآفرینان ایران و با حضور نمایندگان تعدادی از بزرگترین تولیدکنندگان و صاحبان صنایع بخش خصوصی کشور برگزار شد، ابتدا حاضرین در جلسه با طرح برخی مشکلات موجود همچون ثبت سفارش، ترخیص درصدی، اصلاح ثبت سفارش، کارشناسان مجازی، عدم اعلام به موقع وصولی‌ها، صادر نشدن کد رهگیری توسط بانک مرکزی و دپوی مواد اولیه و اقلام ضروری در گمرک، بر لزوم اتخاذ تدابیر و تصمیماتی واحد و کاربردی با هدف تسریع دستیابی تولیدکنندگان به مواد اولیه تاکید کردند.

ارونقی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن چنین نشست‌هایی با هدف هم‌افزایی و یافتن راهکارهای موثر برای کمک به امر تولید در کشور تصریح کرد: معاونت فنی و امور گمرکی همواره تلاش کرده‌است با صدور بخشنامه، برگزاری جلسات متعدد با بانک مرکزی، وزارتخانه‌های مختلف، سازمان بازرسی کل کشور و ستاد مبارزه با قاچاق، نقش موثری در حمایت از مجموعه های تولیدی کشور داشته باشد.

وی در تشریح برخی موانع موجود بر سر ترخیص درصدی کالا از گمرک با اشاره به لزوم صدور کدرهگیری از سوی بانک مرکزی و تخصیص ارز ترجیحی 4200 تومانی برای کالاهای اساسی گفت: اگرچه در حال حاضر صاحبان کالا می‌توانند با پرداخت هزینه‌های قانونی نسبت به ترخیص کالای خود از گمرک اقدام کنند اما به دلیل وجود تفاوت ریالی میان ارز ترجیحی و ارز نیمایی و احتمال عدم تخصیص ارز توسط دولت، این موضوع می‌تواند برای تولید کنندگان مشکل‌ساز شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک در پاسخ به ابهامات موجود در خصوص کارشناسان مجازی ضمن انتقاد از این شیوه و بیان اینکه در حال حاضر تنها 142 کارشناس مجازی در مجموعه گمرکی کشور مشغول به فعالیت هستند، تاکید کرد: بارها گفته‌ایم این روش نه تنها نمی‌تواند مشکلات احتمالی در گمرک را مانع شود بلکه موجب تاخیر و عدم هماهنگی‌های بسیاری نیز خواهد شد. قرار است تعداد کارشناسان مجازی به 1000 نفر برسد که امیدواریم این موضوع بتواند اندکی از حجم مشکلات موجود بکاهد.

ارونقی در پاسخ به سئوالی درخصوص محدودیت نمونه‌های وارداتی و صادراتی با اعلام اینکه بر اساس مصوبات موجود امکان صدور برگه ترخیص برای سفارش‌هایی که تا پیش از سال 97 ثبت شده‌اند وجود دارد، گفت: بر اساس قوانین جدید و با هدف مدیریت منابع ارزی کشور، ترخیص تمامی سفارشاتی که پس از سال 97 ثبت شده باشند و ارزش آنها بیش از 2000 یورو باشد نیازمند دریافت کد رهگیری از سوی بانک مرکزی و یا بانک عامل و تامین منابع ارزی است.

وی اضافه کرد البته مطابق بند 1 ماده 38 برخی سفارشات در صورتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و یا وزارت صمت مورد تایید باشند و مجوز قانونی برای آنها صادر شود بدون در نظر گرفتن سقف ارزشی اشاره شده، قابلیت ترخیص خواهند داشت.

معاون فنی گمرک کشور همچنین با اشاره مشکل سامانه جامع گمرکی کشور (EPL) و دستور ریاست جمهوری برای ادغام سیستم جامع تجارت و سیستم جامع گمرکی خاطر نشان کرد: به دلیل عدم همخوانی این دو سامانه از تاریخ 1399/9/9 قرار بود این سیستم یکپارچه راه‌اندازی شود تا از تداوم مشکلات موجود جلوگیری شود. امیدواریم با شروع به کار این سیستم یکپارچه تولیدکنندگان و تجار بتوانند در کمترین زمان ممکن سفارشات خود را ثبت و پیگیری کنند.

در پایان این نشست نیز محمد رضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به نمایندگی از دیگر اعضا این مجمع ضمن قدردانی از تلاش‌های مجدانه ارونقی در معاونت فنی و امور گمرکی گمرک کشور ابراز امیدواری کرد با بررسی و پیگیری مباحث مطرح شده در این نشست و همچنین حمایت‌های گمرک کشور، مشکلات کارآفرینان و تولیدکنندگان کشور با هدف افزایش عمق تولید و رسیدن به مرز خودکفایی هر چه سریعتر برطرف شود.

https://www.eghtesadonline.com/n/2WpK