اتحادیه اروپا نسبت به استفاده از هوش مصنوعی هشدار داد.

تهران – ایرنا – دیده بان حقوق بشر اتحادیه اروپا نسبت به مخاطرات استفاده از هوش مصنوعی که می تواند موازین اولیه انسانی را نقض کند، هشدار داد.

به گزارش روزدوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر از مبدا بروکسل افزود:دیده بان حقوق بشر اتحادیه اروپا ف.آر.ای(FRA)نسبت به مخاطرات استفاده از هوش مصنوعی در ساختارهای پلیس، تشخیص بیماری و دیگر موارد که می تواند مبانی اصول حقوق بشر را نادیده انگارد، هشدار داد.

دیده بان حقوق بشر اتحادیه اروپا یکی از آژانس های مرتبط با بدنه اتحادیه اروپاست که در مارس سال 2007میلادی تاسیس شده و وظیفه آن بررسی موازین بنیادی حقوق بشر مطابق  بر فهرست ارائه شده از سوی این اتحادیه است. مقر این دیده بان در وین قرار دارد.

رویترز نوشت: هشدار این نهاد حقوق بشری به اتحادیه اروپا در پی تصمیم سال آینده کمیسیون اروپا برای اعمال قوانینی در استفاده از این فن آوری پیشرفته است.

رویترز درادامه نوشت: درحالی که این فن آوری بطور گسترده ای در نهادهای پلیسی به کار گرفته شده، گروه های حقوق بشر از سوء استفاده از این فن آوری در برخی از جوامع ابراز نگرانی می کنند که می‌تواند این مساله باعث نقض قوانین مربوط به حریم خصوصی و حقوق اولیه افراد شود.

بنابراین گزارش، «آژانس حقوق بنیادین حقوق بشر اتحادیه اروپا» (FRA) روز دوشنبه (امروز) با انتشار گزارشی دستور العمل های لازم را درباره استفاده بهینه از هوش مصنوعی جهت حفاظت از حقوق بنیادین افراد ارائه کرد.

«مایکل اوفلاهرتی» (Michael O’Flaherty)  مدیر این آژانس به رویترز گفت: هوش مصنوعی مصون از خطا و لغزش نیست، زیرا که توسط انسان ها درست شده و بشر نیز امکان اشتباه دارد، به همین دلیل افرادی که قرار است با این فن آوری کار کنند باید از آن آگاهی داشته باشند.

رویترز نوشت: کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال آینده  برخی قوانین را درمورد استفاده  از هوش مصنوعی در بخش های درمان، انرژی، حمل و نقل و بخش های عمومی وضع کند.

رویترز افزود: دیده بان حقوق بشر اتحادیه اروپا خواستار محترم شمردن تمامی حقوق اولیه اشخاص در قوانینی شد که برای استفاده از هوش مصنوعی وضع می گردد.

این هشدار بنابر پژوهش این نهاد دیده بان  و مصاحبه از یکصد نهاد خصوصی  و عمومی در کشورهایی همچون «استونی»، «فنلاند»، «فرانسه»، «هلند» و اسپانیا  که در حال حاضر از این فن آوری استفاده می کنند، صورت گرفته است.

 

www.irna.ir/news/84146516