مجلس با متخلفان فوتبال مماشات نکند…

مقصران ویلموتس گیت نه تنها نگران پرونده‌های مفتوح خود در مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور نیستند بلکه با خیال راحت مشغول برنامه‌ریزی برای انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال هستند.

به گزارش مشرق، داستان قرارداد ترکمنچای فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس هنوز به پایان نرسیده؛ نه مربی بلژیکی قید دستمزد ۶ میلیون یورویی‌اش را زده و نه ادعاهای آقایان ثمری داشته است. علاوه بر این دیگر خبری از مصاحبه‌های آتشین نمایندگان ملت در خصوص ضایع شدن حق مردم و برباد دادن پول بیت‌المال نیست. فروکش کردن آتش انتقادها باعث شده فدراسیون‌نشین‌ها به تاخت و تاز خود ادامه دهند و هنوز پول شستا و تأمین اجتماعی را پس نداده به فکر تقسیم پست‌های مدیریتی بین بازنشسته‌ها باشند. مجمع انتخاباتی قرار است اسفندماه برگزار شود و از هم اکنون همه‌کاره‌های فدراسیون، چه آن‌ها که در صحنه هستند و چه آن‌ها که از پشت پرده اوضاع را مدیریت می‌کنند، برای موفقیت در این مجمع خیز برداشته‌اند.

بحث انتخابات فدراسیون فوتبال هر روز داغ‌تر می‌شود و به همین خاطر است که ساکنان ساختمان سئول‌شمالی فعالیت‌های گسترده‌شان را برای جلب نظر صاحبان رأی آغاز کرده‌اند. آن‌ها که بهتر از هر کسی می‌دانند چه بلایی سر فوتبال کشورمان آورده‌اند از هیچ تلاشی برای حفظ پست‌های فعلی و تقسیم غنایم بین دوستان خود فروگذار نیستند. بازکردن پای بازنشسته‌ها به مجمع انتخاباتی یکی از همین تلاش‌هاست. حیدر بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون علاوه بر اینکه خود را بازنشسته نمی‌داند، معتقد است برای حضور در انتخابات هم مشکلی ندارد. قانون‌گریزی و تفسیر قانون به سود خود بارها و بارها در فدراسیون فوتبال رخ داده و اتفاقاً هیچ مرجع قانونی نیز نتوانسته است جلوی این قانون‌گریزی‌ها را بگیرد، در صورتی که هوشیار بودن نمایندگان مجلس و ایستادگی مقابل خواسته‌های غیرقانونی این فدراسیون کمترین خواسته مردم از نمایندگانش است.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به همین مسئله اشاره کرده است. محمدمهدی فروردین در این باره گفت: «هر کسی نمی‌تواند قوانین و شرایط را به سود خودش مصادره کند. هر کدام از ما به سهم خودمان درباره تمام اتفاقات مسئول هستیم؛ بخشی در مجلس به عنوان قانونگذار، بخشی به عنوان مجری قوانین و بخش دیگری هم به عنوان متولیان فوتبال، همه باید در کنار هم باشیم، کمک کنیم تا فوتبال‌مان به جایی برسد که مردم انتظار دارند. باید کار کارشناسی انجام دهیم، به قوانین وضع شده احترام بگذاریم و آن را اجرا کنیم و اگر در جایی خلأیی وجود دارد، آن را پر کنیم. فوتبال ما امروز نیاز به یک جراحی دارد و اگر متولیان فوتبال خودشان این جراحی را انجام دهند، بهتر هم خواهد شد. جراحی هم به این معنا نیست که بخواهیم افراد را حذف کنیم، بلکه باید نگرش و تفکرات را تغییر بدهیم.»

منع حضور بازنشستگان در انتخابات پیش رو نکته دیگری بود که این نماینده مجلس به آن اشاره داشت: «آسیب‌هایی که عده‌ای به فوتبال می‌زنند، در راستای ندانم‌کاری افراد است که کار را تخصصی دنبال نمی‌کنند و آسیب آن را فوتبال می‌بیند. قانون منع حضور بازنشسته‌ها پیش از اینکه ما کارمان را در مجلس آغاز کنیم، وجود داشته و باید اجرا شود، البته اجرای این قانون به این معنا نیست که مدیران بازنشسته به کار گرفته نشوند، به هر حال آن‌ها طبق قوانین به عنوان مشاور یا در بخش‌های دیگر می‌توانند فعالیت کنند. طبق قوانین این دسته از افراد نمی‌توانند رئیس یا دبیرکل فدراسیون‌ها شوند و مدیریت در سطوح بالا را داشته باشند. قرار به حذف افراد و خاک‌خورده‌های ورزش نیست و من به شخصه می‌گویم هر کسی که صاحبنظر است، می‌تواند به فوتبال کمک کند.»

چک ۲ میلیون یورویی که شستا به فدراسیون فوتبال داده بود، صرف پرداخت بخشی از دستمزد ویلموتس شده و حالا هم مربی بلژیکی رفته و هم پولی که حق بازنشسته‌های تأمین اجتماعی بوده است. رأی فیفا علیه کشورمان صادر شده و فدراسیون باید بیش از ۶ میلیون یورو به ازای حضور ویلموتس در شش بازی پرداخت کند، البته فدراسیون کار را به دادگاه عالی ورزش کشانده و از آنجا که دستمان خالی است و حرفی برای گفتن نداریم، باید منتظر اضافه شدن یک رقم سنگین دیگر به عنوان هزینه دادرسی باشیم. این وسط یک سؤال مهم مطرح می‌شود؛ پرونده ویلموتس و مسببان عقد این قرارداد ننگین در بهارستان به کجا رسید؟ به نظر می‌رسد مجلسی‌ها خیلی زود نسبت به پیگیری جدی ماجرا سرد شده‌اند و فقط به انجام مصاحبه اکتفا می‌کنند. این وضعیت فرصت خوبی است برای فدراسیون و عواملی که ویلموتس را به ایران آوردند تا برای رفع و رجوع افتضاح به بار آمده زمان بخرند. آن ۲ میلیون یورویی که به حساب ویلموتس واریز شده در واقع حق کارگران و بازنشسته‌هایی است که با حقوق‌های اندک خود گذران زندگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اصل ۹۰ هم در مورد خورده شدن حق بازنشستگان گفت: «هر روز خبرهایی می‌شنویم که بیانگر بی‌مهری و بی‌توجهی نسبت به اموال بازنشستگان است. وزارت کار بداند که این اموال بازنشستگان که در اختیار دارد، حق‌الناس است و نباید یک ریال از آن مورد بی‌توجهی قرار بگیرد چراکه ۲ میلیون یورو از اموال بازنشستگان را به مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال داده‌اند. تاکنون تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در این خصوص تذکر و طرح سؤال کرده‌اند.»

منبع: جوان آنلاین

https://www.mashreghnews.ir/news/1152883