ایران - قرقیزستان مؤسسه حقوقی داد و خرد

آمادگی قرقیزستان برای همکاری با ایران

آمادگی قرقیزستان برای همکاری با ایران در زمینه انرژی ، معدن ، گردشگری و حمل و نقل

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نوران نیاز علی‌یف در دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان ، از آمادگی آن کشور برای برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک خبر داد و گفت : قرقیزستان آمادگی همکاری با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های انرژی ، معدن ، گردشگری و حمل و نقل را دارد .

نوران نیاز علی یف معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان ، با ابراز خرسندی از این دیدار گفت : همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های خارجی قرقیزستان است . در روابط دو جانبه قرقیزستان با ایران هیچ مشکل و مساله حل نشده ای وجود ندارد .

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان با یادآوری این مطلب که بعد انتخاب دور دوم حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به سمت رییس‌جمهوری ایران ، اولین سفر خارجی خود را به قرقیزستان داشت ، این اقدام را گواهی بر روابط نزدیک دو کشور عنوان کرد و افزود : ایران کشوری با سابقه فرهنگی و تاریخی غنی است و وظیفه ما توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است . ایران از نظر جغرافیایی در منطقه موقعیت ویژه‌ای دارد و تجارت ما با ایران و سایر کشورها از طریق ترانزیت در خاک ایران انجام می‌شود . به همین دلیل خواهان گسترش روابط و تحکیم تعاملات با جمهوری اسلامی ایران هستیم .

وی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از بندرعباس را مغتنم دانست و گفت : علاوه بر بندرعباس ، بندر چابهار نیز از جمله بنادری است که دسترسی را به آب‌های آزاد فراهم می‌کند که امیدواریم بتوانیم در این زمینه به توافق برسیم .

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان ، با اعلام اینکه دسترسی به آبهای آزاد برای قرقیزستان از طریق ایران با کمترین هزینه میسر است ، از آمادگی کشورش برای برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک در تهران خبر داد .

نیاز علی‌یف ایجاد شرکت‌های مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و قرقیزستان را در سطوح متوسط و خرد در شرایط فعلی کارآمد عنوان کرد و افزود : ایران در زمینه کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی فرصت خوبی برای همکاری با قرقیزستان به شمار می‌رود . همچنین قرقیزستان نیز امکانات مناسبی برای همکاری در بخش‌های انرژی ، معدن ، گردشگری و حمل و نقل با ایران دارد .

وی همچنین در پاسخ به پیشنهاد ایران برای گسترش روابط تجاری ، از موافقت کشور خود با این پیشنهاد خبر داد و گفت : از طرف ایرانی دعوت می‌کنیم تا در تمامی نمایشگاه‌های بزرگ اقتصاد و تجاری که در کشور قرقیزستان برگزار می‌شود ، حضور جدی و فعال داشته باشد . اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید فعالیت بیشتری داشته باشند .

نیاز علی‌یف در بخشی از صحبت‌های خود از وزیر راه و شهرسازی کشورمان درخواست کرد تا شرایط افزایش روادید رانندگان ماشین‌های سنگین قرقیزستان که از مسیر ایران عبور می‌کنند ، از ۳۰ روز به شش ماه با رایزنی این مقام ایرانی و وزارت خارجه ایران فراهم شود . جمهوری اسلامی ایران با سابقه طولانی خوب از تمامی مشکلاتی که بر سر راهش ایجاد شده است ، عبور می کند .