ابلاغ چک لیست آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه نهادهای مالی برای احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با رعایت الزامات آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی اظهار کرد: این آیین‌نامه سال‌ها پیش توسط هیأت وزیران مصوب شده و الزام به اجرایی شدن آن به زمان حال بازنمی‌گردد.

سید مصطفی علوی با اشاره به اطلاعیه اخیر مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ضرورت احراز صلاحیت حرفه‌ای و عدم محکومیت قطعی کیفری مدیران ناشران در اسفند سال گذشته، عنوان کرد: این اطلاعیه تأکید بر رعایت مقررات بوده و بر اساس مفاد ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل ناشران اوراق بهادار باید صلاحیت حرفه ای تصدی سمت مربوطه را داشته باشند.

او ادامه داد: پیرو این اطلاعیه در ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در خصوص رعایت الزامات آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و ضوابط مربوطه و به منظور کسب اطمینان از رعایت الزامات مدنظر، چک لیست مرتبط با آن برای ارزیابی توسط حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد.

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه حسابرسان می‌توانند اطمینان از رعایت قوانین و مقررات را مشخص کنند، گفت: در ابلاغیه‌ای که به تازگی اعلام شده، حسابرسان معتمد موظف شدند موارد عدم رعایت آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و ضوابط مربوطه را که مربوط به صلاحیت علمی و تجربی مدیران ناشران ثبت شده است را گزارش کنند.

او اذعان کرد: براساس دستورالعمل حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرسان موظف هستند نسبت به قوانین و مقرراتی که وضع شده، اظهارنظر کنند. یکی از اقداماتی که سازمان بورس برای حصول اطمینان از رعایت الزامات آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها انجام داده، اعلام چک لیست موارد عدم رعایت مفاد این آیین‌نامه به حسابرسان معتمد است.

به گفته این مقام مسئول، این چک لیست افزون بر انتشار عمومی، از طریق سامانه کدال به تمامی مؤسسات حسابرسی ارسال شده است. حسابرسان موظف هستند از تاریخ ابلاغ چک لیست موارد عدم رعایت مفاد آن را در گزارش‌های خود به اطلاع استفاده‌کنندگان برسانند.

او با تأکید بر اینکه بررسی صلاحیت، سوابق حرفه‌ای و علمی اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت‌ها، برعهده خود شرکت‌ها است، خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل حاکمیت شرکتی نیز، شرکت‌ها موظف به افشای سوابق تجربی و علمی اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل در گزارش تفسیری و تارنمای شرکت شده‌اند و اعلام چک لیست یادشده، تأکید بر مصادیق مفاد ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی است.

علوی در پایان تصریح کرد: تمامی این اقدامات در راستای رعایت صلاحیت اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل با توجه به همان آیین‌نامه‌ای که سال‌ها پیش تصویب شده، بوده و اکنون بر انجام رعایت این آیین‌نامه تأکید شده است تا موضوعی مورد غفلت واقع نشود.

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده چک لیست رعایت الزامات آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و ضوابط مربوطه، اینجا را کلیک کنند.