فرآورده های نفت و گاز

ادامه صادرات نفت و گاز و مشتقات آن

وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش برای نخستین بار پس از خروج آمریکا از برجام در بیانیه ای مشترک درباره حفظ توافق هسته ای و لزوم بهره مندی ایران از منافع اقتصادی آن تاکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در بیانیه مشترکی که پس از نشست توسط محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی قرائت شد بر تضمین تداوم صادرات نفت ایران و فوریت و ضرورت تأسیس یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های نفتی و واردات ایران تأکید شده است.

مطالب مرتبط با حوزه انرژی این بیانیه در بندهای ۹ تا ۱۱ بشرح زیر آمده است:

۹- اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بیانیه وزرای جلسه کمیسیون مشترک در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۷، به ویژه پیگیری اقدامات مشخص و مؤثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی،محصولات نفتی و پتروشیمی را مجدداً مورد تأیید قرار دادند.

۱۰- نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، اعضا از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تأسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. اعضا مجدداً بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن این «سازوکار ویژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کردند.

۱۱- اعضا بر تصمیم خود برای حمایت از راهکارهای عملیاتی درخصوص موارد فوق تاکید و توافق کردند پیشرفت‌های حاصله را به دقت زیر نظر داشته باشند و جلسه کمیسیون مشترک را، از جمله در سطح وزیران، به نحو مقتضی برای پیشجبرد تلاش‌های مشترک تشکیل دهند.