تأمین مالی در قالب تفاهم نامه برای 2 پروژه نفتی

تامین مالی یا Financing به روش های تهیه منابع مالی برای یک شرکت اشاره می‌کند تا از آن برای ادامه ی فعالیت‌ یا ایجاد رشد استفاده کند. نهادهای مالی و بانک ها در تلاش برای تأمین مالی هستند و در همین حین با فراهم کردن سرمایه برای کسب‌وکارها، مصرف‌کنندگان و سرمایه گذاران به آن‌ها کمک می‌کنند تا به اهدافشان دست یابند.

علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروگاه پاسارگاد قشم که نیروگاهی در کلاس F است، با توان اسمی سیصد و بیست مگاوات با شبکه سراسری برق سنکرون شده و آماده افتتاح رسمی است.چهار بانک کشور تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که منابع مالی توسعه میدان آزادگان را به میزان پنج میلیارد دلار و همچنین منابع مالی مورد نیاز احداث یک پالایشگاه سیصد هزار بشکه‌ای نفت سنگین به میزان هفت میلیارد دلار را تأمین کنند. همچنین دو واحد 160 مگاواتی بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه وارد مدار شده که واحد دوم آماده افتتاح بوده و سومین واحد بخش بخار این نیروگاه نیز به ظرفیت 160 مگاوات تا پایان سال به مدار بهره برداری وارد می شود.

مدیرعامل هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد از امضای تفاهم‌نامه‌ای دوازده میلیارد دلاری بین چهار  بانک کشور خبر داد و گفت: بانک‌های تجارت، ملت، اقتصاد نوین و پاسارگاد تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که منابع مالی توسعه میدان آزادگان را به میزان 5 میلیارد دلار و همچنین منابع مالی مورد نیاز احداث یک پالایشگاه سیصد هزار بشکه‌ای نفت سنگین به میزان هفت میلیارد دلار را تأمین کنند. این منابع مالی دوازده میلیارد دلاری برای توسعه میدان آزادگان و احداث یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای آماده است؛ همچنین در طرحی با همکاری دو بانک برای تأمین مالی 2.5 میلیارد دلاری و توسعه میدان دارخوین، در مرحله امضای MOU هستیم. :

صادق آبادی افزود:احداث پالایشگاه‌های نفت سنگین نیز به همین صورت برای کشور برای سال‌های آینده ضرورت دارد چرا که اگر برای تولید نفت سنگین کشور، ظرفیت پالایش داخلی فراهم نکنیم، مجبور خواهیم شد آن را ارزان بفروشیم؛ همانطور که تا زمان به مدار آمدن پالایشگاه نفت سنگین قشم، امکان استفاده از نفت سنگین تولیدی میادین سروش و نوروز نبود و بخشی از آن از روش‌های بلندینگ مورد استفاده قرار می گرفت.