موسسه حقوقی داد و خرد

تأمین 100 میلیارد تومان اعتبار تجهیز مطب طی تفاهم‌نامه دکتر نکست، دیجی‌کالا و دیجی‌پی

خبر حذف نسخه‌های کاغذی و اجبار به ثبت نسخه الکترونیک در آذرماه امسال، در شرایطی که پزشکان کشور به دلیل پاندمی کرونا و آثار تورم بی‌سابقه درگیر مشکلات فراوان هستند،‌ موضوعی نیست که بتوانیم از کنار آن به سادگی عبور کنیم. برخلاف تصور ما بسیاری از پزشکان، به خصوص پزشکان‌ جوانتر در استان‌های مختلف کشور با مشکل تجهیزات الکترونیکی مطب روبه‌رو هستند.

 الزام تهیه موبایل یا لپ‌تاپ مناسب برای نسخه‌نویسی الکترونیک و عدم امکان ادامه فعالیت به شکل سنتی، شرایط را برای بسیاری از افراد سخت کرده‌است. از طرفی نبود زیرساخت مناسب باعث شده‌است تا عملا استفاده از سامانه‌های سازمان‌های بیمه در محیط موبایل به کاری بسیار دشوار تبدیل شود و پزشکان برای ثبت نسخه به لپ‌تاپ روی بیاورند که قیمت بالایی دارد و در برخی مواقع به تجهیزات جانبی دیگری هم نیاز دارد.

دکترنکست،‌ سامانه تخصصی نسخه‌نویسی و پرونده الکترونیک سلامت با تامین 100 میلیارد تومان اعتبار، ‌طی همکاری با دیجی‌کالا و دیجی‌پی، وام 30 میلیون تومانی تجهیز مطب جهت تسهیل نسخه‌نویسی و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت اعطا می‌کند. به علت اهمیت نیاز پزشکان به ابزار کارآمد جهت شروع فرایند نسخه‌نویسی الکترونیک، این وام جهت خرید لپ‌تاپ، تبلت،‌ گوشی موبایل،‌ تجهیزات ارتباطی و موارد مشابه برای ایشان قابل استفاده خواهد بود.

پزشکان محترم جهت دریافت این وام نیازی به معرفی ضامن ندارند. در مقایسه با سایر وام‌ها، ‌بازپرداخت دو ساله و نرخ سود پایین از مهمترین ویژگی‌های این وام است. با توجه به توافق صورت گرفته، پزشکان می‌توانند با مراجعه به سایت دکترنکست و تکمیل فرم درخواست، نبست به تهیه این وام اقدام کنند. پرداخت وام بسیار سریع خواهد بود و این فرایند در طول تنها 10 روز انجام می‌شود.

دکترنکست به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک، امکان استفاده از هر نوع ابزار دیجیتال جهت ثبت نسخه را به پزشکان می‌دهد، استفاده از ابزار به‌خصوص مانند لپ‌تاپ در آن اجباری نیست و حتی پزشک می‌تواند تجویز خود را با استفاده از فرمان صوتی انجام دهد. در این طرح نیز امکان انتخاب ابزار الکترونیک به خود پزشک سپرده شده‌است تا جهت تجهیز مطب، بر اساس کاربری و نحوه استفاده مورد نظر خود از سایت دیجی‌کالا انتخاب کند. همچنین دیجی‌پی با بررسی مشخصات و وضعیت اعتبارسنجی افراد و ایجاد اعتبار جهت پرداخت، قسمت دیگری از این فرایند را پوشش می‌دهد.

این طرح انحصاری در رویداد اولین سالگرد تاسیس دکترنکست، توسط دکتر سعید طاهری، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت در دفتر روز اول گروه علی‌بابا عنوان شد. همچنین وضعیت سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک و نیازهای این حوزه در قالب پنل تخصصی با حضور مقامات دولتی،‌ پزشکان تراز اول کشور، انجمن‌های پزشکی و خبرنگاران مورد بحث قرار گرفت. از مهمترین موارد مطرح شده در این رویداد می‌توان به انتشار گزارش عملکرد یک‌ساله این شرکت اشاره کرد که آمار منحصر به فردی از وضعیت نسخه و پرونده سلامت الکترونیک در کشور ارایه می‌کند.