ایران و روسیه مؤسسه حقوقی داد و خرد

حمل‌ونقل میان ایران و روسیه

تشریح زمینه‌های همکاری مشترک حمل‌ونقل میان ایران و روسیه

جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک جهت تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور به منظور احداث مراکز لجستیک است و مشوق‌های سرمایه‌گذاری نیز پیش‌بینی شده‌اند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، شهرام آدم نژاد در دهمین نشست کارگروه مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه به تشریح زمینه‌های همکاری مشترک حمل‌ونقل میان دو کشور پرداخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرف روس در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل ایران را معرفی کرد .

شهرام آدم نژاد معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات ایرانی در آیین آغاز دهمین نشست کارگروه مشترک همکاری‌های حمل‌و‌نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که صبح امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران در حال برگزاری است ، اظهار داشت : در راستای بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور ، جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران استقبال می‌کند .

وی افزود : امیدوار هستم با توجه به همگرایی و اشتراک نظر دو کشور ایران و روسیه در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه تعاملات مؤثر در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت ، می‌توانیم در دهمین اجلاس جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل به نتایج مثبت و سازنده‌ای دست یابیم . با مروری بر مصوبات پیشین این اجلاس و نشست‌های مشابه، درمی‌یابیم که تا به امروز همکاری‌های مشترک و موفقیت‌آمیزی میان دو کشور شکل گرفته و در حال حاضر ، فضای مناسبی جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ها ، در محورهای اساسی که در ادامه به استحضار شما می‌رسانم ، فراهم گردیده است .

وی با بیان اینکه هیأت محترم روسیه ، به عنوان یکی از کشورهای مؤسس ، نقش مهم و برجسته‌ای در اتخاذ تصمیمات هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب ، که در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ مصادف با مارس ۲۰۱۹ میلادی در تهران برگزار شد ، داشتند ، افزود : اجرایی نمودن کلیه مصوبات اجلاس مذکور ، به عنوان گامی اساسی در فعال‌سازی هرچه بیش‌تر و پیشبرد برنامه کریدور شمال – جنوب ، در حال پیگیری توسط دبیرخانه مستقر در ایران می‌باشد . همچنین ، همزمان با نشست مذکور ، مراسم افتتاحیه تکمیل احداث مسیر ریلی قزوین – رشت نیز برگزار شد .

تکمیل خط ریلی رشت – آستارا تحول بزرگ در شاخه غربی کریدور شمال – جنوب

آدم نژاد خاطرنشان کرد : بدون شک تکمیل خط ریلی رشت – آستارا در سال‌های آتی تحول بزرگی را در میزان ترانزیت و جابه‌جایی کالا و مسافر در شاخه غربی کریدور شمال – جنوب ایفا می‌کند . در حوزه حمل و نقل ریلی، آغاز عملیات پروژه برقی‌سازی گرمسار- اینچه برون ، دولت جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشته تا برنامه سایر پروژه‌های راهبردی ریلی خود ، از جمله احداث مسیر چابهار – زاهدان و همچنین برقی‌سازی راه‌آهن سرخس – بندرعباس را ، جهت ایجاد زمینه‌های همکاری ، در نشست حاضر طرح و ارائه نماید .

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه حمل و نقل جاده‌ای و همکاری‌های دو جانبه اظهار داشت : با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده تسهیلات لازم را برای ناوگان روسیه فراهم آورد ، انتظار داریم طی مذاکرات تخصصی در این اجلاس ، برخی چالش‌های فعلی از جمله جریمه‌های ناوگان ایرانی به دلیل وزن‌های غیرمجاز و مشکلات اخذ ویزا برای رانندگان طرح و زمینه‌های لازم برای مرتفع نمودن آن‌ها و نتیجتا ، ارتقا روابط تجاری دو کشور ، فراهم آید .

ایران آماده پیاده سازی آزمایشی گلوناس در شبکه ملی ترانزیت است

وی خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران آماده پیاده‌سازی آزمایشی سامانه گلوناس در شبکه ملی ترانزیت جاده‌ای ایران می‌باشد .

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حوزه لجستیک و همچنین حمل‌ونقل دریایی ، اشاره کرد و گفت : اعلام می‌دارم که مکان‌یابی و احداث مراکز لجستیکی در ایران با هدف کاهش زمان و هزینه در زنجیره‌های تأمین در حال انجام است و اتصال این زنجیره لجستیکی به سایر مراکز لجستیکی در سایر کشورها نیز در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد . لذا ، توسعه همکاری‌های لجستیکی از طریق فراهم‌سازی حمل‌ونقل کانتینر بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه در دریای خزر از همیت بالایی برخوردار است .

وی تصریح کرد : در این راستا جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک جهت تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور به منظور احداث مراکز لجستیک است و مشوق‌های سرمایه‌گذاری نیز پیش‌بینی شده‌اند . امیدوارم به منظور افزایش تعاملات حمل‌ونقلی و تجاری میان دو کشور سند یادداشت تفاهم سفرهای نزدیک به ساحل در این نشست به امضا برسد .

استقبال ایران از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران

آدم نژاد در حوزه حمل‌ونقل هوایی ، ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن موافقت‌نامه تسهیل صدور روادید برای خدمه پروازی بیان داشت : در راستای بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور ، جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران استقبال می‌کند .

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان نسبت به تشکیل پنج کمیته کاری تخصصی شامل کمیته حمل‌ونقل ترکیبی و کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب ، کمیته حمل‌ونقل ریلی ، کمیته حمل‌ونقل دریایی ،‌ کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای ،‌ کمیته حمل‌ونقل هوایی ابراز امیدواری کرد و گفت : با توجه به برنامه‌ریزی صورت پذیرفته و دستور کارهای مشخص هریک از کمیته‌ها ، امیدواریم بتوانیم به پروتکلی سازنده و اثرگذار دست یابیم و در اجلاس آتی ، شاهد پیشرفت و اجرایی شدن مندرجات این پروتکل باشیم .