دولت در تکاپوی تعیین پروژه های چینی ساز

رئیس اتاق ایران و چین گفت: حدود ۳ ماه است که پروسه تعیین پروژه ها در وزارتخانه های مختلف آغاز شده و شرکت های بزرگ هم در حال آماده سازی پیشنهادات خود به طرف چینی هستند تا قرارداد ببندیم.

مجیدرضا حریری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: همکاری اقتصادی دنیا با کشور چین یک ضرورت است زیرا چین شریک اول تجاری ۱۲۰ کشور دنیاست و سندهای بلندمدت همکاری با بیش از ۸۰ کشور دنیا امضا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به سند ۲۵ ساله ایران و چین، افزود: قرارداد اجرایی در مورد سند ۲۵ ساله با چین نداریم بلکه درقالب این سند دو کشور تمایلات خود برای همکاری را بیان می‌کنند؛ قرارداد یعنی اینکه در یک حوزه به‌صورت مشترک دو کشور فعالیت کنند و هر کدام به یک مقدار مشخص سهم ببرند، ولی سند همکاری یک تمایل دوجانبه برای همکاری است. بنابراین سند مذکور مشخص کرده که دو طرف تمایل دارند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و … با هم همکاری کنند؛ به عنوان نمونه در بخش اقتصادی توافق شده که دو طرف با هم کار کنند، اما یک قرارداد اجرایی کلی برای تمامی حوزه‌های اقتصادی نداریم.

وی توضیح داد: در قالب این سند باید پروژه‌هایی را دو طرف به یکدیگر ارائه دهند و هر پروژه‌ای مورد توافق طرفین قرار گرفت و مذاکرات نهایی انجام شد، در نهایت منجر به قرارداد می‌شود؛ مثل راه آهن تهران-قم- اصفهان که بعد از لغو برجام نیمه کاره ماند، می‌تواند منجر به قرارداد شود.

حریری ادامه داد: حدود ۳ ماه است که پروسه تعیین پروژه‌ها در وزارتخانه‌های مختلف آغاز شده و شرکت‌های بزرگ مثل راه آهن، ایمیدرو و … نیز در این بخش در حال آماده سازی پیشنهادات خود به طرف چینی هستند تا قرارداد ببندیم.

وی ادامه داد: در واقع در قالب این سند می‌توان هر پروژه‌ای را پیشنهاد داد و پس از مذاکره و بررسی، قراردادها جهت عملیاتی کردن پروژه‌ها به صورت شراکت، سرمایه گذاری مستقیم چینی‌ها، فاینانس و … منعقد شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: نحوه انعقاد قرارداد هم بستگی به نوع پروژه و مصالح طرفین دارد. منتهی آنچه که در دسترس تر است فانیانس پروژه هاست.