ایران-عراق مؤسسه حقوقی داد و خرد

رشد تجاری ایران و عراق

رشد چشمگیر تبادل هیات‌های تجاری ایران و عراق

تهران (پانا) – رایزن بازرگانی ایران در عراق اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری عراقی را به لحاظ مشارکت در مقایسه با سال گذشته با رشد ۱۳۷ درصدی توصیف کرد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران،­ ناصر بهزاد گفت: ترکیب این هیات‌ها متشکل از 15 درصد بخش دولتی و 85 درصد بخش خصوصی عراق است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ­19 هیات­­ تجاری بازاریابی عراقی با مشارکت 300 فعال اقتصادی از عراق به منظور بازدید از دستاوردهای جدید شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های مختلف استان‌های ایران حضور یافته‌اند.

بهزاد­ با اشاره به اینکه حضور این هیات‌های­ تجاری عمدتا به منظور آشنایی با آخرین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی صورت گرفته است، اظهار داشت: دارو و صنایع پزشکی، کاشی و سرامیک، مبلمان و لوازم منزل، شیرینی و شکلات، خوراک دام و طیور، تجهیزات کشاورزی،­ مصنوعات پلاستیکی، لوازم ساختمانی و ماشین‌آلات خطوط تولید از جمله موضوع‌های مورد استقبال هیات‌های­ تجاری عراقی بوده است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق­ گفت: از نتایج حضور این هیات‌های­ تجاری می‌توان به عقد قراردادهای تجاری میان شرکت‌های بخش خصوصی، بازاریابی محصولات ایرانی، اعطای نمایندگی و دفتر فروش، آشنایی با ظرفیت‌های متقابل، مطالعه راهکارهای ایجاد خدمات گردشگری سلامت، افزایش صادرات ایران به عراق و بررسی میدانی در خصوص چگونگی بکارگیری و مشارکت صنایع کوچک و متوسط در همکاری‌های مشترک دو کشور اشاره کرد.

گفتنی است؛ ­­بر اساس هدف‌گذاری سال 1397 مقرر بود تا پایان­ ­ امسال 10 اعزام و پذیرش انجام شود که جلوتر بودن از برنامه‌ریزی قبلی، نشان‌دهندۀ عزم تجار برای توسعه روابط تجاری میان ایران و عراق است.