طرح مجدد پرونده کوالکام علیه اپل

طرح مجدد پرونده کوالکام علیه اپل

ظاهرا کوالکام پس از توافق با اپل، قصد پیگیری مجدد پرونده ای قدیمی در رابطه با پتنتهایش را دارد و ادعا دارد دعوای مرتبط با این اختراع قبلا به اشتباه رد شده بود.

در سال ۲۰۱۷ اپل علیه کوالکام در رابطه با مسایل ثبت اختراع طرح دعوا کرد و این مساله مباحث حقوقی زیادی را در سراسر جهان موجب شد. این دو شرکت سرانجام در آوریل ۲۰۲۰، قراردادی چند ساله منعقد کردند که به موجب آن اپل متعهد به پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار حق امتیاز به شرکت کوالکام گردید. در واقع اپل از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سخت‌افزار «باند پایه» اینتل را به کار می گرفت؛ اما از آنجا که اینتل قادر به ارائه‌ی به موقع فناوری 5G برای سال ۲۰۲۰ نبوده است اپل با شرکت کوالکام وارد مذاکره و قرارداد شد.
با انعقاد قرارداد کوالکام و اپل، اینتل توسعه فناوری مودم 5G خود را متوقف نمود و به ناچار با دریافت یک میلیارد دلار، اختراعات ثبت شده و پیش از ثبت خود و خط تولید مودم‌های 5G خود را با بیش از ۲۲۰۰ کارمند به اپل منتقل نمود. اپل علاوه بر دارایی های فکری بخش مودم‌های اینتل، در این سالها نیروی انسانی و استعدادهای مهندسی کوالکام و دیگر بازیگران اصلی این صنعت را نیز به استخدام خود درآورده است.
گفته می‌شود خودکفایی اپل در ساخت مودم های اختصاصی، موجب نگرانی کوالکام شده و کسب و کار خود را در خطر دیده است. زیرا اپل بزرگ‌ترین خریدار مودم‌های پرچم دار کوالکام به حساب می آید. حالا شرکت کوالکام قصد دارد دعوایی قدیمی و رد شده علیه اپل را مجددا باز نموده و بار دیگر این شرکت بزرگ مستقر در کوپرتینو را به دادگاه بکشاند.
ادعای کوالکام این است که رد شکایت مذکور اشتباه بوده و ظاهرا مجوزی در این خصوص از سوی دادگاه استیناف ایالات متحده دریافت کرده است. این در حالی است که پیشتر به نظر می رسید که اپل و کوالکام در سال ۲۰۱۹ رفع اختلاف کرده و به صلح رسیده اند.
کوالکام تا سه‌شنبه این هفته‌ی زمان دارد تا مستندات کافی در خصوص نقض یکی از پتنت‌هایش توسط اپل، به دادگاه ارایه داده و دادگاه را مجاب نماید. با توجه به محرمانه نگهداشتن محتویات پرونده توسط طرفین، معلوم نیست این دعوا دقیقا مربوط به کدام پتنت کوالکام می باشد.