اردوغان

عدم تبعیت ترکیه از تحریمهای ایران

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: از تحریم های جدید آمریکا علیه صنایع نفت و کشتیرانی ایران تبعیت نخواهیم کرد.

به گزارش گروه بین الملل مانا رویترز نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش از تحریم های جدید آمریکا علیه صنایع نفت و کشتیرانی ایران تبعیت نخواهد کرد، افزود: هدف از این اقدامات بی ثبات کردن جهان است.

طیب اردوغان درحالی این اظهارات را بیان داشت که روز گذشته واشنگتن با ترک توافق 2015 بین قدرت های جهان و ایران بر سر مسئله برنامه هسته ای، تحریم هاعلیه ایران را دوباره اعمال کرد. آمریکا به طور موقت به برخی از مشتریان عمده شامل ترکیه اجازه ادامه خرید نفت خام از ایران را می دهد.

این گزارش ادامه داد: رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی برای خبرنگاران در مجلس تحریم ها را به شدت محکوم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدامات هدفی جزء بی ثبات کردن جهان را دنبال نمی کند، گفت: ما نمی خواهیم در یک جهان امپریالیسم زندگی کنیم و قطعا از چنین تحریم هایی تبعیت نمی کنیم. ترکیه ده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در روز خریداری می کند ونمی تواند اجازه بدهد که مردم کشورش در سرما یخ بزنند.

“مولود چاووش‌اوغلو” وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته با اشاره به اینکه منزوی کردن ایران اقدامی خطرناک است، افزود: تغییر دادن عرضه های انرژی برای کشورهایی چون ترکیه و ژاپن کار آسانی نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما معتقد هستیم که هیچ گونه نتیجه ای با اعمال تحریم ها حاصل نمی شود. گفتگو و مذاکره هدف دار خیلی مفیدتر از تحریم ها خواهد بود.

 این گزارش در پایان مدعی شد: هدف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضربه زدن به اقتصاد ایران و مجبور کردن این کشور به ترک نه تنها برنامه موشکی و هسته ای خود بلکه هم چنین دست کشیدن از حمایت نیروهای نظامی در سوریه، لبنان و بخش های دیگر خاورمیانه است.