موسسه حقوقی داد و خرد

عربستان اتهامات علیه خود درباره اجلاس آب و هوایی اسکاتلند را تکذیب کرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی:

اتهامات مطرح شده علیه کشورش درباره خرابکاری و ممانعت از برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی COP۲۶ در اسکاتلند را “دروغ” و “ساختگی” خواند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عرب نیوز، وزیر انرژی عربستان سعودی اتهامات مطرح شده علیه کشورش درباره خرابکاری و ممانعت از برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی COP26 در اسکاتلند را “دروغ” و “ساختگی” خواند.

عبدالعزیز بن سلمان پس از سخنرانی خود که در آن قویا از سابقه عربستان سعودی در زمینه مبارزه با گرمایش زمین دفاع کرد، در مورد “اتهامات جدی” کشورش مبنی بر ممانعت از انجام این مذاکرات از وی سوال شد.

او پاسخ داد: این ادعاها جدی‌ نیست، اینها ادعاهای ساختگی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا این اتهامات دروغ است یا خیر، گفت: قطعا.

یک گروه فعال در زمینه محیط زیست موسوم به “صلح سبز” هفته جاری میلادی ادعاهایی را مطرح کرد مبنی بر اینکه مذاکره کنندگان سعودی مانع از پیشرفت در نشست های کلیدی در گلاسکو شده اند. مذاکره کنندگان سعودی به عرب نیوز گفته اند که این ادعاها “بی اساس و نادرست” بوده است.

عبدالعزیز در سخنرانی خود در اجلاس COP26 خواستار ارزیابی بی طرفانه و عینی راه حل های احتمالی برای مسئله فوری گرمایش جهانی شد.

وی تاکید کرد که جهان با یک “پدیده جهانی” روبرو است که مستلزم “پاسخ بین المللی، مشترک و موثر” است.

این شاهزاده سعودی افزود: ضروری است که ما تنوع راه حل های آب و هوایی و اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را همانطور که در توافقنامه پاریس تصریح شده است، بدون هیچ گونه جهت گیری به نفع یا علیه یک منبع انرژی خاص به رسمیت بشناسیم.

این اتهامات علیه عربستان در حالی مطرح شد که مذاکره کنندگان در این اجلاس از 200 کشور برای بحث در مورد کاهش سوخت‌های فسیلی جهان و مبارزه با تغییرات آب و هوایی در گلاسکو گرد هم آمدند و قرار است تا آخر هفته به یک توافق جامع درباره اقدامات آب وهوایی دست پیدا کنند.

اقتصاد عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، همچنان تا حد زیادی متکی به این سوخت فسیلی است.