عملیات حفاری فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد.

عملیات حفاری چاه‌های طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با استقرار دکل حفاری در موقعیت مرزی SPD11B آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محسن رضائی، سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی درباره فعالیت‌های اجرایی آخرین طرح توسعه از بخش ایرانی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در آب‌های خلیج فارس گفت: با استقرار نخستین دکل حفاری در موقعیت طرح توسعه فاز ۱۱، عملیات حفاری چاه‌های موقعیت SPD11B به‌منظور افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد.

وی با اشاره به نصب جکت ۲ هزار و ۲۰۰ تنی در موقعیت SPD11B در ابتدای خردادماه امسال گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هم‌اکنون دکل ایرانی MD-1 تحت مالکیت شرکت حفاری مپنا، در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری ۱۲ حلقه چاه توصیفی-توسعه‌ای برای دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز ترش اجرایی شده است.

سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان اینکه در راستای تسریع در افزایش ظرفیت تولید از میدان گازی پارس جنوبی، حفاری چاه‌های موقعیت SPD11B در دو مرحله انجام می‌شود، افزود: در مرحله اول با حفاری و تکمیل پنج حلقه چاه توصیفی – توسعه‌ای و نصب سکوی SPD11B، تولید اولیه از این طرح به میزان ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز محقق خواهد شد، سپس با انجام عملیات حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه توسعه‌ای دیگر، هم‌زمان با تولید اولیه، مجموع برداشت از این سکو به روزانه یک میلیارد فوت مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز ترش افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس از سوی شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار اصلی طرح در هر دو بخش روسطحی و زیرسطحی در حال انجام است. هدف از اجرای این طرح، تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی و انتقال آن به پالایشگاه‌های خشکی پارس جنوبی است.

در ادامه توسعه این طرح، نصب تأسیسات فشارافزایی به‌منظور افزایش دوره تولید پایدار و استحصال حداکثری گاز از میدان گازی پارس جنوبی در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.

www.shana.ir/news/309216