قوانین جدید USB-C اتحادیه اروپا چه تأثیری بر اپل و آیفون خواهد داشت؟

قوانین جدید اتحادیه اروپا می‌تواند اپل را مجبور به استفاده از پورت USB-C در آیفون‌ها کند و به استفاده از درگاه لایتنینگ پایان بدهد.

 اتحادیه اروپا استفاده از شارژر مشترک USB-C را برای همه گوشی‌ها از سال ۲۰۲۴ اجباری می‌کند. بدین معنی که تمامی شرکت‌های تولیدکننده جهان از گوشی هوشمند تا دوربین دیجیتال مجبور به استفاده از یک درگاه واحد برای تمامی دستگاه‌ها خواهند بود. قانون مذکور از سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد و پس از آن تمامی دستگاه‌های یادشده‌ای که از کابل برای شارژ استفاده می‌کنند باید دارای درگاه USB-C باشند.

شاید وضع قانون جدید چندان متوجه تولیدکنندگانی چون شیائومی یا سامسونگ نباشد اما قطعاً بزرگ‌ترین تأثیر آن روی دستگاه‌های اپل خصوصاً گوشی‌های هوشمند آیفون خواهد بود. درحالی‌که تمامی گوشی‌های هوشمند بازار به استفاده از USB-C روی آورده‌اند و این درگاه را تبدیل به استانداردی در دنیای اندروید تبدیل کرده‌اند، اپل به شکل عجیبی همچنان به استفاده از پورت لایتنینگ پافشاری می‌کند.

درگاه لایتنینگ اپل در سال ۲۰۱۲ و به همراه آیفون ۵ معرفی شد و طی این اتفاق کوپرتینویی‌ها استفاده از پورت ۳۰ پین خود را کنار گذاشتند و به سمت پورتی دو رو حرکت کردند. اما پس از ۱۰ سال حالا قانون جدید اتحادیه اروپا می‌تواند پایانی بر پورت محبوب اهالی کوپرتینو باشد

قانون جدید اتحادیه اروپا درحال‌حاضر نوعی توافق نظر موقت به‌شمار می‌رود و برای اجرای نهایی نیازمند تأیید شورای اروپایی و پارلمان اروپا خواهد بود که احتمالاً پس از تعطیلات تابستانی شروع خواهد شد و تا یک سپتامبر ادامه خواهد یافت و پس از ۲۰ روز لازم‌الاجرا خواهد بود. سپس شرکت‌های تولیدکننده ۲۴ ماه فرصت خواهند داشت تا با قانون جدید هماهنگ شوند؛ بنابراین درصورت تصویب این قانون از پاییز ۲۰۲۴ به بعد تمامی دستگاه‌ها ملزم به استفاده به پورت USB-C خواهند بود.

درحال‌حاضر تنها دستگاه‌هایی که در قانون جدید اتحادیه اروپا شامل استثنا می‌شوند، لپ‌تاپ‌ها خواهند بود که به دلیل ولتاژ ورودی بالا، به‌جای ۲۴ ماه دارای فرجه ۴۰ ماهه خواهند بود. از این رو لپ‌تاپ‌های مجهز به شارژر USB-C از اوایل سال ۲۰۲۶ روانه بازار خواهند شد.