موسسه حقوقی داد و خرد

مدیر ارشد فیسبوک : مردم مسئول نشر اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی هستند.

«اندرو بازورت» که سال آینده مدیر ارشد فناوری متا می‌شود، در مصاحبه جدیدی مدعی شده که خود مردم مسئول نشر اطلاعات غلط هستند. او می‌گوید اگر مردم این اطلاعات را باور می‌کنند، باید مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند.

این مدیران ارشد متا یا فیسبوک سابق در واکنش به انتقاداتی که از سیاست‌های این شرکت می‌شود، خود مردم را مسئول نشر اطلاعات غلط معرفی کرد. اندرو بازورت (Andrew Bosworth) در گفتگو با Axios گفت توانایی فیسبوک در کنترل صحبت‌های مردم در این پلتفرم محدود است. او افزود:

«اگر تمام بودجه و نیروهای خود را به کنترل محتواها اختصاص دهیم، باز هم نمی‌شود جلوی نشر اطلاعاتی را گرفت که مردم نمی‌خواهند در پلتفرم ما وجود داشته باشد. با این کارها نمی‌توان مانع از استفاده‌های مخرب از این پلتفرم شد.»

فیسبوک مقصر نشر اطلاعات غلط نیست

بازورت که در حال حاضر معاون ارشد واقعیت افزوده و مجازی متاست، می‌گوید می‌داند که حرف‌های مردم می‌تواند موجب آسیب شود، ولی مسئولیت آن‌چه در پلتفرم آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود نهایتا متوجه خود مردم و جامعه است. این مدیر ارشد فیسبوک مدعی است:

«خود مردم‌اند که تصمیم می‌گیرند یک مطلب را باور کنند یا نه. آن‌ها تصمیم می‌گیرند یک محتوا را به اشتراک بگذارند یا نه…اگر دموکراسی نمی‌تواند نظرات مردم را تحمل کند، مطمئن نیستم دموکراسی را درست درک کرده باشیم.»

منتقدان مدت‌هاست از نشر اطلاعات غلط در پلتفرم‌های فیسبوک ناراضی‌اند. این قضیه در دوره انتخابات آمریکا و همه‌گیری ویروس کرونا شدت بیشتری پیدا کرد. بازورت در پاسخ به خبرنگار Axios در رابطه با نقش فیسبوک در به تاخیر افتادن روند واکسیناسیون مدعی شد که این شرکت با کارزارهای خود سعی داشته اطلاعات دقیقی را درباره واکسن‌ها ارائه کند.

او گفت اگر مردم می‌خواهند تابع اطلاعات غیرقابل اتکایی باشند که روی فیسبوک منتشر می‌شود، این انتخاب خود آن‌هاست: «آن‌ها مجازند چنین کاری انجام دهند. اگر شما با این دسته از افراد مشکل دارید، نباید بر سر فیسبوک داد بکشید، نباید تقصیر را گردن من بیندازید.»