نخستین گام نظارتی وعده داده برای حمایت از بازار محقق شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد:امروز وعده افزایش توانمندی در حوزه نظارتی بر بازارسرمایه محقق شد، درواقع اولین قدم در این بخش برای بازارسرمایه برداشته شد تا در راستای حمایت از بازار، عناصر ضد اعتماد بر بازاراسرمایه به حداقل برسند.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، آیین رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه امروز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد، فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در این مراسم بیان کرد: همانطور که ۱۸ آبان در صحن علنی مجلس وعده دادیم که توانمندی بالاتری در حوزه نظارتی بر بازارسرمایه محقق خواهیم ساخت، امروز اولین قدم در این بخش برای بازارسرمایه برداشته شد تا در راستای حمایت از بازار عناصر ضد اعتماد بر بازاراسرمایه به حداقل برسد.

او افزود: براین اساس، با همت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی این سامانه، سازو کاری نهادی برای ایجاد اعتماد سهامداران به بازارسرمایه فراهم شد؛ البته تخلفات در هیچ بازاری به صفر نمی رسد، اما تلاش خواهیم کرد با بهره‌مندی از این سامانه‌های نظارتی، دستکاری و گسترش فریب کاری در بازارسرمایه را به حداقل ممکن برسانیم.

فقدان آموزش و ضعف نظارت ، دلیلی زیان مردم

خاندوزی تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته بنابر دلایل متعدد، تعدادی از افراد جامعه دچار زیان های جدی شدند که بخشی از آن به مسایل فرهنگی و آموزشی مرتبط است، اما بخشی نیز به دلیل ضعف نظارت ایجاد شد. به بیانی دیگر از یک سو ارائه اطلاعات غلط و از یک سوی دیگر عدم مداخله به موقع سازو کار نظارت، با این مشکلات منجر شدیم که سبب بی‌اعتمادی در این بازار شد؛ حال با راه اندازی این سامانه اعتماد سرمایه گذاران ترمیم خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: سه عنصر در شرایط جدید ما را مکلف می کند تا در این مسیر به حرکت بیشتری بپردازیم. در نظر داشته باشید که بازار سرمایه، «جایگاه پول‌های هوشمند» است و «گستره کم نظیری» را نسبت به سال‌های قبل پیدا کرده است؛ همچنین این بازار به شدت «در معرض تعارض منافع و بسترهای فساد» قرار دارد.

او افزود: بنابراین با توجه به این سه عنصر، نیازمند تقویت سه محور نظارتی در بازارسرمایه هستیم. تقویت مکانیزم‌های نظارت هوشمند، گستردگی اهرم ها و عناصر نظارتی و مدیریت نهاد ناظر در بازارسرمایه پیراسته تر از هر جای دیگر نسبت به تعارض منافع، در مقابل سه عنصر یاد شده در بالا هستند که جمع این سه بدل، مصداقی برای حمایت نهادی مستمر و عنصر نظارت بر بازار محسوب می‌شود.

دولت بر شفافیت اقتصادی پافشاری می‌کند

خاندوزی از رییس سازمان خواست تا عملکرد هر یک از این سامانه ها را از نظز نظارتی بررسی و بدون ملاحظه گزارش کند تا فعالان بازار بدانند که تخلفات از هر مقامی و با هر سطحی توسط مقام ناظر بورس، کشف و افشا می شود. این موضوع به بازگشت اعتماد فعالان به بازراسرمایه کمک زیادی می کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: با پافشاری دولت بر عنصر شفافیت اقتصادی، تمام نهادهای زیرمجموعه وزارت خانه‌های دولتی مکلف به شفاف سازی و اننتشار صورت‌های مالی خود شدند. در غیر این صورت، دولت خواسته است تا وزارت اقصاد به نیابت از وزارت خانه های دیگر به شفاف سازی و انتشار صورت های مالی انها اقدام کند. امیدواریم این گام های مستمر در خروجی یک بازار سالم و منصفانه خود را نشان دهد که به موجب آن شاهد دستاوردهای خوبی در سال ۱۴۰۱ باشیم.

صالح آبادی: بانک مرکزی و سازمان بورس برای توسعه بازارهای مالی همکاری می‌کنند

صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی نیز در مراسم راه اندازی سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: اهمیت سامانه های نظارتی بسیار بالا است و به سالم سازی، توسعه و سلامت بازار کمک شایانی می کند. وجود این نرم افزارهای و نظارت آنلاین به تحقق عادلانه بودن و شفافیت بازار سرمایه یاری می رساند.

او تصریح کرد: برنامه‌های دیگری در راستای تعاملات بین سازمان ها وجود دارد. کمیته مشترک در سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل شده است. در این کمیته جلساتی به طور مداوم و در جهت هماهنگی های بیشتر بین این دو بازار تشکیل می شود. از این طریق در تلاشیم تا با همکاری های موجود، به تعمیق و توسعه بازارهای مالی کشور کمک شود.