تجارت ایران هند

هند روابط تجاری با ایران را حفظ می کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: هند علیرغم فشارهای آمریکا مبادلات تجاری با ایران را حفظ خواهد کرد.

ابراهیم جمیلی در گفتگو با خبرنگار مانا با تاریخی خواندن روابط ایران و هند به توسعه روزافزون این روابط بویژه پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مهم ترین ویژگی تجارت مشترک دو کشور این است که تولیدات ایران و هند نه در رقابت که مکمل یکدیگرند.
وی با با بیان این مطلب که مشترکات فرهنگی دو کشور بسیار زیاد است به فشارهای آمریکا در روزهای اخیر برای متوقف ساختن روابط تجاری ایران و هند اشاره کرد و افزود: علیرغم فشارهای مستقیم آمریکا بر هند برای توقف خرید نفت از ایران که طی سفر همزمان وزرای دفاع و خارجه این کشور به هند صورت گرفت، خوشبختانه هند مبادلات تجاری با ایران را حفظ می کند و خرید نفت را ادامه می دهد.
جمیلی در ادامه اظهارات خود با اعلام این خبر که مقامات ایران و هند، مبادلات تجاری با استفاده از واحدهای پولی دو کشور را در دستور کار قرار داده اند، گفت: بازار پرجمعیت و پرمصرف هند برای تجار ایرانی فرصت بسیار مناسبی است که با اقدامات صورت گرفته در دسترس آنها قرار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند اشاره ای نیز به سرمایه گذاری هند در بندر چابهار داشت و در این باره تصریح کرد: بندر چابهار برای هندی ها ارزش استراتژیک بالایی دارد چرا که بهترین راه دسترسی این کشور به بازار افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.
وی واگذاری اپراتوری فاز یک بندر چابهار به هند را اتفاق مثبتی در توسعه تجارت بین دو کشور ارزیابی کرد و بیان داشت: اگر مبادلات بانکی بین دو کشور تسهیل شود همچنین توافقنامه تعرفه های ترجیحی که امضاء آن به طول انجامیده به توشیح مقامات دو کشور برسد، قطعا شاهد توسعه هر چه بیشتر تجارت ایران و هند در آینده نزدیک خواهیم بود.
جمیلی در ادامه، سابقه تولیدات هندی در بازار ایران را نسبت به دیگر کشورها مثبت دانست و بر تامین نیازهای بازار ایران از این کشور نیز تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با اشاره به اینکه هند یکی از بازارهای خوب تولیدات پتروشیمی و کود شیمیایی ایران است، حضور بیشتر تجار ایرانی در این بازار را خواستار شد و در این باره گفت: توسعه ارتباطات تجاری با هند و تلاش برای حضور تجار و تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه های بین المللی که در هند برگزار می شود برای معرفی تولیدات ایران بسیار الزامی و البته موثر است.
جمیلی در پایان یکی از پیش نیازهای توسعه تجارت با هند را ایجاد روابط تجاری با شرکت های بزرگ هندی دانست و خاطر نشان ساخت: در همین راستا اتاق بازرگانی ایران و هند دفتری را در هند تاسیس خواهد کرد که بزودی افتتاح خواهد شد.