هوشنگ نصیرزاده: سازمان لیگ باید از گل گهر شکایت می کرد نه باشگاه ها

هوشنگ نصیرزاده در خصوص حکم کمیته انضباطی در خصوص سه بر صفر شدن سه عدد از بازی های گل گهر سیرجان صحبت هایی را بیان کرده است

هوشنگ نصیرزاده می گوید اریک باگناما در هرجای دیگری غیر از لیگ ایران حضور داشت، بازی کردنش مشکلی نداشت.

به گزارش طرفداری، هوشنگ نصیرزاده در گفتگو با رادیو ورزش در خصوص حکم کمیته انضباطی که با کاهش 7 امتیاز از تیم گل گهر همراه بود اظهار داشت:با توجه به امتیازاتی که از این تیم کسر شد در خصوص این حکم می‌خواهم صحبت کنم که البته این صحبت‌ها از جایگاه شخصی خودم است و ارتباطی به مسئولیت من در سازمان لیگ و مسائلی از این دست ندارد و می‌خواهم در مورد موضوعی که به ورزش فوتبال ارتباط دارد صحبت کنم. همانطور که اطلاع دارید ما یک آیین نامه جذب بازیکنان خارجی داریم که این آیین نامه در سال 93 را خود نوشتم ولی در خصوص آیین نامه سال 1400 موضوعی که خیلی برای ما مهم بود گرفتن ضمانت نامه بانکی بود که به دلیل بدهی‌های کلان باشگاه‌ها وضع شده بود. از زمانی که این آیین نامه را وضع کردیم یک سری اصلاحات هم در خصوص قوائد جذب بازیکن خارجی در نظر گرفته شد که برای بهبود سطح کیفی لیگ صورت گرفته شد. به عبارت دیگر برای اینکه بازیکن با کیفیت جذب شود یک سری قوائدی در نظر گرفته شد که اگر می‌خواهیم بازیکن با کیفیت بیاوریم این بازیکن به واسطه بازی ملی در کشورش، کیفیتش مورد تایید قرار گرفته باشد.

وی افزود:ما در نظر گرفتیم که بر فرض اگر رنکینگ تیم ملی آن کشور بالاست 2 بازی و اگر پایین است 4 بازی ملی برای بازیکن در نظر گرفته شود تا جذب شود. خب شما بازیکنی جذب می‌کنی که این تعداد بازی ملی را ندارد آن شرایط که برای کیفی سازی لیگ در نظر گرفته شده مراعات نمی‌شود. در این شرایط سازمان برگزاری مسابقات می‌تواند معترض شما شود و بگوید چرا کیفیت مسابقات لیگ را پایین آوردی. به عبارت دیگر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید به گل گهر معترض شوند که شما چرا بازیکنی جذب کردی که 4 بازی ملی ندارد. نه اینکه تیم‌های مقابل بیایند اعتراض کنند که چرا مقابل ما از بازیکن با کیفیت‌تر استفاده نکردی. از این شکایت اینطور برداشت می‌شود که باشگاه‌ها معترض شدند که چرا مقابل ما از بازیکن با کیفیت‌تر استفاده نکردی، چون ذات شکایت برای استیفای ضرر و زیان است. اینجا یعنی شما به گل گهر اعتراض می‌کنی و می‌گویی برو و مقابل من بازیکن با کیفیت تر بیاور و استفاده کن، در حالیکه شما به گل گهر بازی را باختی.

کارشناس حقوقی ورزش در ادامه گفت:از سوی دیگر وقتی شما برای بازیکن لحاظ می‌کنی که باید 4 بازی ملی و ضمانت بانکی وجود داشته باشد یکی از باشگاه‌های شاکی از گل گهر در شرایطی از بازیکنانش استفاده می‌کند که ضمانت بانکی ارائه نداده است. اگر برای تمام شرایط و بندها اعتبار یکسان قائل باشیم یک باشگاه می‌گوید من دولتی هستم و ضمانت بانکی نمی‌توانم ارائه دهم و برای همین یک اصل دیگر از این قانون نادیده گرفته شده است.

نصیرزاده در مورد اینکه گفته می‌شود گل گهر با استناد به آیین نامه سال 93 خودش را تبرئه می‌کند در حالیکه دستور العمل سال 1400 به روز شده و اصلاحیه خورده است و باید به آن استناد شود گفت:نه اینطور نیست. آیین نامه سال 93 که خودم آن را نوشتم در آن تنبیه مربوط به استفاده از بازیکنی که برای مثال 4 بازی ملی ندارد در نظر گرفته شده در حالیکه در دستور العمل سال 1400 تنبیهی لحاظ نشده است. وقتی در دستور العمل جدید تنبیهی در نظر گرفته نشده یعنی شما باید به همان آیین نامه‌های قبلی که این مورد در آن لحاظ شده مراجعه کنی. وقتی این تنبیه لحاظ نشده شما تنبیه 3-0 کردن بازی را از کجا آوردید؟

وی افزود:بحث صلاحیت با کیفیت دو مقوله جدا هستند. بازیکن وقتی آی تی سی از باشگاه مبدا گرفته و ثبت شده است یعنی غیر مجاز نیست و وقتی پایش را از فرودگاه ایران بیرون بگذارد می‌تواند بدون هیچ مشکلی بازی کند پس هیچ موردی دال بر غیر مجاز بودن بازیکن وجود ندارد، فقط او شرایط مطابق دستور العمل‌ها را ندارد. خب وقتی شرایطش برخلاف دستور العمل است کارت بازی او را باطل کن، گل گهر را جریمه کن و دیگر خود گل گهر می‌داند با بازیکنی که در اختیار گرفته چکار می‌کند. دیگر اینجا 3-0 برای چه است؟ آیین نامه مربوط به جذب بازیکن که در کل دنیا با قوانین مشابهی در حال انجام است و بر اساس آن هیچ اشکالی در جذب این بازیکن که او را غیر مجاز کند وجود ندارد و بازیکن را قانونی در اختیار گرفتند. برای مثال اگر یک بازیکن برگ خروج از استان نداشته باشد مگر شما به واسطه آن می‌توانید نتیجه بازی را 3-0 اعلام کنید؟ این ها یک سری موارد قبل از صدور آی دی کارت است که می‌تواند برود آن را بعداً ارائه دهد.

کارشناس حقوقی ورزش در مورد اینکه گفته می‌شود ایمیل‌های مربوط به این بازیکن جعل شده است هم توضیح داد:اینکه می‌گویند ایمیل تایید بازی ملی این بازیکن جعل شده اصلاً ما می‌گوییم او از کوچه آمده است. این بازیکن در ترکیب تیمش بازی کرده و تیمش بازی را برنده شده است. به همین دلیل اصلاً 3-0 کردن مسابقات مناسب ورزش فوتبال نیست و خیلی وقت است که در دنیا دیگر بازی‌ها را 3-0 نمی‌کنند. بعد هم شما به ماده‌ای استناد کردید که این بازیکن را غیر مجاز اعلام می‌کند در حالیکه این بازیکن کاملاً مجاز است. ما باید برویم به سمتی که با مسائل این چنینی برخورد منطقی‌تری داشته باشیم.

نصیرزاده در مورد نقش مسئول روابط بین الملل فدراسیون فوتبال در این موضوع گفت:گفته می‌شود این ایمیل‌ها از طریق یک گوشی شیائومی با آی پی هنگ کنگ از تهران ارسال می‌شده و چند جا می‌چرخیده و به فدراسیون ارسال می‌شده است. ما یک فیفا دایرکتوری داریم که در آن ایمیل رسمی همفدراسیون های کشورهای مختلف وجود دارد. حالا به واسطه هک کردن یا هر موضوع دیگری با مهارت‌های رایانه‌ای این ایمیل تایید می‌شود در اینجا کمیته بین‌المللی چکار می‌تواند بکند؟ وقتی تاییدیه‌ 4 بازی ملی بازیکن به فدراسیون فوتبال می‌رسد کمیته روابط بین الملل هم باید آن را تایید کند. در اینجا 4 بازی ملی تایید نشده بلکه ارسال ایمیل‌ها تایید شده است. ما یک وظیفه‌ای در یک جلسه بر دوش روابط بین الملل فدراسیون فوتبال انداختیم که خودش آن را امضا نکرده و در جلسه حضور نداشته است.

وی در پایان گفت:بازهم می‌گویم این بازیکن غیر مجاز نیست و بر اساس قوانین فیفا همه پروسه جذبش به درستی طی شده و هرجایی خارج از ایران می‌تواند بازی کند. ما یک بندی نوشتیم برای اینکه کیفیت جذب بازیکن بالا برود برایش شرط بازی ملی گذاشتیم. حالا وقتی یک بازیکن اصلاً از کوچه جذب شده و دارد خوب بازی می‌کند باید با این موضوع کنار بیاییم.