وزیر خارجه چین

چین: حق روابط اقتصادی کشورها با ایران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، «وان یی» وزیر خارجه چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ درباره موضوعات مختلف به سخنرانی پرداخت.

وی گفت:‌ شورای امنیت باید مروج حل اختلافات در جهان از طریق گفتگو باشد، شورای امنیت باید دنبال اتحاد و صلح و امنیت در سطح جهانی باشد.

وان یی در ادامه گفت: پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای باید کاملا اجرا شود و همکاری‌های بین‌المللی نیز باید توسعه یابند.

وزیر خارجه چین درباره ایران نیز گفت: برجام نتیجه تلاش‌های چند جانبه بین المللی بود، هیچ توافقی کامل و عالی نیست ولی این توافق بطور همصدا توسط شورای امنیت تایید شد.

وی در ادامه افزود: چین از ایران می‌خواهد همچنان به تعهداتش ادامه داد، همه کشورها باید حق داشته باشند با ایران تجارت کنند و باید توافق هسته‌ای را به یک نظام کارآمد تبدیل کنیم.

وان یی در ادامه به تحولات شبه‌جزیره کره نیز اشاره کرده و در این باره گفت: چین از توافقاتکره شمالی و آمریکا حمایت می‌کند، امیداوریم بتوانیم یک سازوکار مناسب در منطقه و جهان ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: چین به تعهدات خود و نظام‌های بین‌المللی پایبند است، ما باید با هم کار کنیم تا بتوانیم تلاش‌هایی را تقویت کنیم که بتوانیم صلح و آرامش را داشته باشیم. چین هرگز در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکرده و نمی‌کند و هرگز اجازه نمی‌دهیم دیگران در امور داخلی ما دخالت کنند.