کشورهای پیشرو در تولید انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است که این روزها در سراسر جهان با توسعه شدیدی مواجه شده است. اما کدام کشورها در این حوزه پیشرو هستند؟

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی”نفت ما “،   جهان با سرعتی بی‌سابقه در حال پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر است. در این میان انرژی خورشیدی بخش بزرگی از این سازگاری جهان با انرژی‌های سبز را شامل می‌شود.
با وجود کاهش ۴٫۵ درصدی تقاضای انرژی در سال ۲۰۲۰، فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. در حالی که رشد انرژی‌های تجدپذیر در سراسر جهان قدرتمند بوده، انرژی خورشیدی با ۱۲۷ گیگاوات ظرفیت نصب شده در سال ۲۰۲۰ به بزرگترین ظرفیت تولید سالانه خود رسیده است.
در این اینفوگرافیک که اطلاعات آن از آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر گردآوری شده است، کشورهای بر اساس ظرفیت تولید انرژی خورشیدی نمایش داده شده‌اند. در این اینفوگرافیک، هم انرژی خورشیدی فوتوولتائیک و هم ظرفیت تولید متمرکز لحاظ شده است.
در میان کشورهای جهان، چین با بیش از ۲۵۴ هزار مگاوات ظرفیت تولید که معادل ۳۵ درصد از کل از ظرفیت تولید جهان است، در صدر قرار دارد. با این حال سرانه تولید انرژی خورشیدی این کشور ۱۴۷ وات است. بعد از چین آمریکا و ژاپن به ترتیب با ۷۵ و ۶۷ هزار مگاوات رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
در این رتبه‌بندی ایران با تولید ۴۱۴ مگاواتی در سال ۲۰۲۱ و سرانه ظرفیت تولید ۵ واتی ۴۹مین کشور دنیاست.