گشایش های جدی برای تجار در سفر رییس جمهور ایران به روسیه

معاون وزیر صمت با اشاره به سفر رییس جمهور ایران به روسیه گفت: گشایش های جدی برای تجار و فعالان اقتصادی که در بازار هدف روسیه کار می کنند، با سفر رئیس جمهور انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علیرضا پیمان پاک، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اینکه رویکرد دولت حفظ و توسعه جهش گونه صادرات است و تمام اعضای دولت این رویکرد را خواهد داشت، گفت: در طول و امتداد زنجیره صادرات سیاستگذاری لازم و مناسب خواهیم داشت تا صادرات پایدار باشد، ضمن اینکه در حوزه لجستیک، تعرفه، توسعه بازار کارگروههایی تشکیل شده و اقدامات موثری دنبال شده است؛ ضمن اینکه در ماههای اخیر تعداد رایزنان بازرگانی افزایش یافته و در بودجه سال آینده اعزام تعداد ٣٠ رایزن در دستور کار است و البته با توجه به محدودیت های مرتبط با بکارگیری بخش خصوصی در حوزه رایزنان بازرگانی از توان افراد توانمند سایر وزارتخانه ها استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص راه اندازی مراکز تجاری مصمم هستیم تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و اکنون در ارمنستان، امارات و ترکیه مراکز با کمک فعالان اقتصادی راه اندازی شده است؛ اظهار داشت: مرکز تجاری قزاقستان نیز به زودی راه اندازی می شود.

به گفته پیمان پاک، اگر افراد صادرکننده در بازارهای هدف صادرات به خوبی از قوانین و مقررات اطلاع داشته باشند، تحریم کارساز نخواهد بود. پس مراکز تجاری ایران در خارج از کشور باید این اطلاع رسانی را به تجار در بازارهای هدف داشته باشند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در سه ماه آینده در ارمنستان و عمان نشست های مشترکی با حضور تجار و فعالان اقتصادی برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه برگزاری کمیسیون های مشترک را با همکاری اتاق های مشترک دنبال خواهیم کرد تا بتوان راندمان را بالا برد.

پیمان پاک گفت: کارگروه لجستیک نیز تشکیل شده که در مرحله اول تمامی بنادر و مقاصد صادراتی آسیب شناسی شده اند و در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت پیشنهادات احصا شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید فرماندهی واحد حوزه تجارت را با احیای شورای عالی صادرات محقق کرد که بخش خصوصی باید آنرا مطالبه کند؛ ضمن اینکه توافقات ترجیحی با سوریه و پاکستان در حال پیگیری است و وزیر جهاد با دید فرابخشی به این موضوع نگاه کردند و البته سال آینده تجارت آزاد اوراسیا را خواهیم داشت و بازار صادراتی ما را از ٤٠٠ میلیون دلار به ١٠ میلیارد دلار می رساند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: کارگروه مشترک ارزی با بانک مرکزی از سوی وزارت صمت تشکیل شده ولی اگر سیاست های ارزی با سیاستهای تجاری هماهنگ نباشد هم نرخ ارز افزایش می یابد و هم صادرات کاهش می یابد.

پیمان پاک گفت: تعمیم واردات در مقابل صادرات برای کلیه کالاهای مجاز مصوب شده ولی می خواهیم واردات در برابر صادرات غیر را نظام مند کنیم و گروههایی که بر مبنای ارز آزاد تولید کالای صادراتی می کنند برای عرضه ارز صادراتی مجبور به حضور در نیما و فروش ارز با ١٥ درصد کاهش نباشند.

وی افزود: در حوزه رمزارزها نیز مذاکرات لازم انجام شده و قصد داریم راههای جایگزین ال سی را دنبال کنیم و البته راهکارهای شبه سوئیفت است؛ ضمن اینکه استفاده از سامانه های بلاکچین برای جایگزینی ال سی مورد پذیرش بانک مرکزی قرار گرفت.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سفر رییس جمهور به روسیه گشایش های جدیدی را برای تجار و صادرکنندگان ایجاد خواهد کرد.