ايسنا : ادعای سازمان صداوسیما: حق پخش ورزش را پرداخت کردیم!

یکی از مسئولان سازمان صدا و سیما مدعی شده که درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال ۹۹ را به صورت کامل به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کرده است. وی همچنین اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ نیز بخشی از درآمدهایی که بابت این موضوع پیش بینی و وصول شده، به حساب خزانه پرداخت شده است.

برای اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف  ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان تعیین شد.

همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد است که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شود و مطابق قانون بودجه، در سال جاری صدا و سیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.

پیش‌تر بر اساس اعلام ژاله فرامرزیان، معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، علی‌رغم اینکه سازمان صداو سیما در سال ۹۹ مکلف به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور بود اما ریالی از مبلغ تعیین شده را واریز نکرد و با توجه به اتمام سال، پرونده این پرداخت به وزارت ورزش و جوانان بسته شد. همچنین بر اساس اعلام وی به ایسنا، سازمان صداوسیما از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا مهرماه، مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور نکرده بود.

حال اما مصطفی محمدی، رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور اعلام کرده است: در بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بخشی به نام حق پخش داشتیم؛ در بودجه سال گذشته عددی که توسط دولت و مجلس شورای اسلامی تکلیف شده بود به صورت کامل توسط سازمان صدا و سیما پرداخت شده و در سال ۱۴۰۰ نیز بخشی از درآمدهایی که بابت این موضوع پیش بینی و وصول شده، به حساب خزانه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: طبق اطلاع در سال ۹۹، بخشی از این منبع درامدی باید توسط وزارت ورزش و جوانان تامین می شد که در دولت قبل هیچ عددی تامین نشد و در دولت جدید و سال ۱۴۰۰ نیز هنوز اطلاع دقیقی از این مورد نداریم.

رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما افزود: سازمان صدا و سیما به تمام تکالیف قانونی خود در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ عمل کرده است.

اظهارات رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما در حالی مطرح شده است که  معاون وقت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در سال جاری به ایسنا اعلام کرده بود”عدم پرداخت درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی به وزارت ورزش و جوانان، به نهادهای نظارتی گزارش شده است.

همچنین دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ کل اعلام کرد که سازمان صداوسیما مبلغی از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به حساب خزانه داری کل کشور واریز نکرده است و گزارش این دیوان مهر تاییدی بر اعلام وزارت ورزش و جوانان مبنی بر عدم پرداخت مطالبات ورزش ایران از سوی سازمان صداوسیما و از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی بود و نشان داد که از ۱۵ میلیارد تومانی که این سازمان باید به ورزش کشور جهت تخصیص به رشته های مختلف (متناسب با سهم) پرداخت می‌کرده، ریالی پرداخت نشده است!

حال با اظهارات رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما به نظر می رسد که این سازمان درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال ۹۹ را به حساب خزانه داری کل کشور بر اساس سهم تعیین شده به صورت کامل واریز کرده است و در رابطه با سال ۱۴۰۰ نیز، بخشی از این درآمدها پرداخت شده است.