اصرار رئیس مرکز ملی فضای مجازی به طراحی سکوهای داخلی با نظام احراز هویت.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی از جلسه شورای فضای مجازی استان مازندران، سیدابوالحسن فیروزآبادی بر لزوم طراحی سکوها و برنامه‌هایی در داخل کشور تأکید و اشاره کرده سکوهای خارجی با ارزش‌ها، هنجارها و قوانین خود مردم ایران را در خدمت خواهند گرفت و دولت باید شرایطی فراهم کند تا هر فردی که می‌خواهد فعالیتی در فضای مجازی داشته باشد، بتواند از سکوهای داخلی استفاده کند: «صاحبان سکوها، می‌توانند میلیون‌ها نفر را ساماندهی کنند و سبک زندگی کاربران خود را شکل دهند، به همین دلیل ما توصیه داریم تا آنجا که ممکن است سکوها و برنامه‌ها در داخل کشور طراحی شود تا توان ملی ما دراختیار سکوهای خارجی قرار نگیرد و نیازهای بانکی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و حتی بیمه‌ای شهروندان روی سکوهای خارجی تأمین نشود.» دبیر شورای عالی فضای مجازی در این نشست ضعف شکل‌گیری سکوهای داخلی را به توانمند نبودن بخش خصوصی نسبت داده است. فیروزآبادی همچنین تأکید کرده: «در شبکه‌های خارجی نظام پرداخت و احراز هویت وجود ندارد و در صورت فعال‌سازی سکوهای داخلی و ایجاد این نظام‌ها بر آن‌ها، ما شاهد افزایش بیشتر رونق اقتصاد کشور خواهیم بود.»

مرکز ملی فضای مجازی که سیاست‌های فضای مجازی را پیگیری می‌کند، با مطرح کردن طرح صیانت شناخته شد. طرحی که بسیاری، ضعف کیفیت و سرعت اینترنت و افزایش اختلالات در یک سال گذشته را مربوط به اجرا شدن پنهانی آن می‌دانند. اواخر مرداد ماه «اینستاگرام» شبکه‌ای که بسیاری از کسب و کارهای خرد ازطریق آن تولیدات و خدماتشان را ارائه می‌دهند دچار اختلال شدید شد و بسیاری از کاربران را در مورد ادامه‌ی فعالیت اقتصادی‌ نگران کرد. گفته‌های رئیس مرکز ملی فضای مجازی چند روز پس از این اتفاق می‌تواند نگرانی‌ها را بیشتر کند. او از انفعال دولت‌ها در زمینه‌ی فراهم کردن شرایط استفاده از سکوهای داخلی ابراز تأسف کرده چراکه دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در یک شبکه‌ی خارجی در داخل فعالیت دارند که اگر در سکوی داخلی هدایت و حمایت شوند بازار اقتصادی رونق خواهد یافت. ممکن است منظور فیروزآبادی از این شبکه‌ی خارجی، «اینستاگرام» باشد.

فیروزآبادی بر بومی‌سازی نرم‌افزارهای کاربردی تأکید دارد. به عقیده‌ی او در آینده نزدیک با انفجار مشاغل در فضای مجازی رو‌به‌رو هستیم و با اجرای پروژه‌هایی مثل اینترنت اشیا و با سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشورهای بزرگ همچون سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری در آمریکا برای صنعت نیمه هادی در حال انجام است، به‌زودی شاهد انفجار سخت‌افزاری در فضای مجازی نیز خواهیم بود: «این‌ها برای به‌کارگیری در زندگی بشری نیاز به نرم‌افزارهای کاربردی دارند که در هر کشور باید توسط مردم آن کشور بومی‌سازی شود.» او نگران است که اگر در ساختار دولتی این اصلاحات انجام نشود، مصرف‌کننده و پیرو سبک زندگی غربی بشویم.