ایران و امنیت کشتی ها

ایران وکنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران از نظر ظرفیت جزو 20 کشور اول جهان در صنعت دریانوری محسوب می‌شود، گفت: کشتی‌های ایرانی از نظر مطابقت با استانداردها حداقل نواقص را داشته و در تفاهم‌نامه‌های مختلف منطقه‌ای کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها در لیست سفید قرار دارد.

به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی که با حضور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کل IMO که در تهران برگزار شد با بیان اینکه 70 سال از تصویب کنوانسیون تاسیس سازمان بین المللی دریانوردی می‌گذرد، گفت: نمی‌توان نقش مهم IMO در تامین ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست به واسطه تدوین و اجرایی کردن کنوانسیو‌ن‌ها و پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌های متعدد نادیده گرفت.
محمد راستاد افزود: در این 70 سال همواره شاهد ارتقای کیفیت و بهبود صنعت کشتیرانی از جهت وظیفه ذاتی IMO بوده‌ایم. هر حادثه بزرگی که منجر به بروز خسارات مالی، جانی و ایجاد آلودگی‌های نفتی در دریاها شد ضرورتی برای تدوین مقررات جدید یا اصلاح مقررات جاری مرتبط با ایمنی در دریا و حفاظت از محیط دریایی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با روند رو به رشد حمل و نقل دریایی و نیاز بشر به صنعت کشتیرانی اگر IMO در این 70 سال فعال نمی‌بود جهان شاهد فجایا و حوادث بزرگ در دریاها بود.
وی با اشاره به دو کنوانسیون بین المللی مهم در صنعت دریایی اظهار داشت: دو کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریاها و جلوگیری از آلودگی‌ها توسط کشتی‌ها می‌توان دو بازوی اصلی تامین کننده اهداف نهایی  IMO یعنی کشتیرانی ایمن‌تر و دریاهای پاکیزه ‌تر دانست.
راستاد ادامه داد: انواع کشتی‌ها سالانه میلیاردها تن کالا را بین پنج قاره جهان با حداقل خسارت مالی و جانی و زیست محیطی حمل می‌کنند که این امر را باید مدیون IMO و جامعه جهانی باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران نیز به عنوان یکی از اولین کشورهایی است که به عضوریت IMO درآمده و پیرو قوانین این سازمان بین المللی بوده اظهار داشت: ما با دارا بودن سواحل طولانی بنادر تجاری متعدد و ناوگان از نظر ظرفیت جزو 20 کشور اول جهان محسوب می‌شویم و کارنامه قابل قبولی در تامین ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی داشته‌ایم.
راستاد افزود: کشتی‌های ایرانی از نظر مطابقت با استاندارد ها حداقل نواقص را داشته و در تفاهم‌نامه‌های مختلف منطقه‌ای کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها در لیست سفید قرار داشته‌اند.
راستاد تاکید کرد: دریانوردان ایرانی از جمله دریانوردان خبره جهان هستند که طی سال‌های طولانی فعالیت در صنعت کشتیرانی مدرن حداقل سوانح مرتبط با ایمنی و زیست محیطی را به ثبت رسانده‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از نظر ایفای نقش در تدوین یا اصلاح مقررات دریایی مصوب IMO به اذعان بسیاری از صاحبظران بین المللی با حضور موثر متخصصان دریایی کشور ایران جزو کشورهای تاثیرگذار بوده است.