موسسه حقوقی داد و خرد

با احیای برجام باید سهمیه های تولید در اوپک پلاس تغیییر یابد.

با توجه به مذاکرات وین مبنی بر مذاکره و برداشته شدن تحریم ها ،ائتلاف اوپک پلاس که بزرگترین آرمان خود را هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو میداند، تصمیم دارد در صورت بسته شدن قرارداد اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ دنیا، ایران را به قرارداد کاهش تولید ملحق کند تا مانع  هماوردی برای سهم بازار و زیان  دیدن قیمت‌ها گردد

وضعیت کنونی ایران که به خاطر  تحریم ها ، صادرات نفت را تحت تاثیر قرارداده است و دونالد ترامپ در سال 2018 از قرارداد اتمی برجام بیرون آمد و صنعت نفت ایران را دوباره تحریم کرد که باعث کاهش شدید درآمدهای نفتی تهران شد که ایران در اوپک پلاس از قرارداد کاهش تولید معاف گردید.

ایران که یکی از پنج  عضو بنیان‌گذار اوپک است با برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت خود را طبق تجهیزات، توانایی‌ها و تمایلات خود افزایش می‌دهد تا جبران درآمد ازدست‌رفته را کند.

دبیرکل اوپک از ائتلاف اوپک پلاس خواسته به‌دنبال یک قرارداد عرضه جدید باشد که ایران را هم شامل شود.

رفع  تحریم‌های ایران به نفع آمریکا هم خواهد بود زیرا به نزول قیمت‌ها و مهار تورم بالا کمک خواهد کرد. به‌علاوه، هرگونه افزایش تولید از سوی ایران تاثیر درگیری احتمالی بین کشورهای  روسیه و اوکراین بر بازارهای جهانی نفت را خنثی می‌کند.

منابع اوپک پلاس همچنین اعلام کرده‌اند عرضه بیشتر نفت از سوی ایران می‌تواند عدم توانایی برخی از اعضا برای بالا بردن تولیدشان را جبران کند اما ائتلاف اوپک پلاس باید  در برنامه ها و جلسات آتی ،سهمیه‌های تولید را تغییر دهد .