مؤسسه حقوقی دادو خرد

با حضور نماینده ایرانی چهلمین نشست (جی ای سی اف ) برگزار شد

چهلمین نشست هیئت اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) ۲۰ و ۲۱ مهرماه به ریاست عضو هیئت اجرایی از کشور قطر برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، ، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ابتدای این نشست و پس از تصویب دستور کار، گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های دبیرخانه در سال ۲۰۲۱ از جمله اجرای بودجه سال ۲۰۲۱،  سعی در ارتقای جایگاه مجمع در جهان، مذاکرات دوجانبه با کشورهای صادرکننده گاز به ‌منظور تشویق برای الحاق به مجمع، ارتقای سطح همکاری‌ها با دیگر سازمان‌های مهم انرژی جهان از جمله اوپک و مجمع جهانی انرژی، تأسیس و تقویت جایگاه مؤسسه تحقیقات گاز با هدف ارتقای سطح همکاری‌های فنی مشترک کشورهای عضو برای تسهیم و توسعه دانش و فناوری، تلاش برای حداکثرسازی منافع اعضا و تدوین و انتشار چشم‌انداز بلندمدت مجمع در افق ۲۰۵۰ و تشریح الگوی جهانی گاز با هدف ارتقای جایگاه مجمع در عرصه جهانی انرژی ارائه کردند.

در این نشست همچنین گزارشی از اجرای بودجه در سال ۲۰۲۱، بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۲ مجمع از سوی دبیرخانه، ارائه شد. پس از بررسی جزئیات بودجه و برنامه کاری پیشنهادی دبیرخانه برای سال ۲۰۲۲، گزارش‌های  حسابرسان داخلی و خارجی ارائه و پس از بحث و بررسی، مورد تأیید اعضای هیئت اجرایی قرار گرفت.

دبیر کل با بیان این مسئله که  با توجه به تأسیس مؤسسه تحقیقات گاز، مستقر در الجزایر، به اقدام‌های اصلی دبیرخانه درباره افزایش سطح همکاری‌های فنی میان کشورهای عضو و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های فنی در حوزه گاز از طریق مؤسسه تحقیقات گاز اشاره و تصریح کرد: آغاز به‌کار این مؤسسه می‌تواند امکان انتقال فناوری‌های نو و تبادل اطلاعات با دیگر کشورهای عضو را به نحو مناسبی فراهم آورد. در این نشست دو روزه، گزارش کوتاه‌مدت بازار گاز و گزارش چشم‌انداز گاز در افق ۲۰۵۰ نیز ارائه شد.

دبیرخانه جی‌ای سی‌اف همچنین در این نشست همسو با برگزاری بیست‌وسومین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ۲۵ آبان‌ماه (۱۶ نوامبر) و نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف در ۲۶ بهمن‌ماه (۱۵ فوریه ۲۰۲۲) گزارشی از اقدام‌های مربوط به اعضای هیئت اجرایی ارائه کرد.