مؤسسه حقوقی داد و خرد

تمام فرآیند خدمات تجاری کشور تا پایان ۱۴۰۰ الکترونیکی می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: همه خدمات مربوط به تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک و تبادل میان دستگاه‌ها تا پایان سال الکترونیکی و هوشمند می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی رهبری امروز در نشست خبری اظهار کرد: تمامی خدمات اعم از صدور و تمدید کارت بازرگانی، درخواست رتبه، درخواست بازنگری رتبه کار و… در بخش تجارت وزارت صمت الکترونیکی شده است و گام نهایی که وزارتخانه و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به صورت عملیاتی دنبال می‌کند این است که علاوه بر الکترونیکی شدن خدمات وزارتخانه در حوزه تجارت این خدمات هوشمند نیز شود یعنی نقش عامل انسانی در ارائه خدمات به حداقل برسد و یا حتی حذف شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: حذف نقش عوامل انسانی در صدور و تمدید کارت بازرگانی به صورت پایلوت (آزمایشی) در ۳ استان عملیاتی شده که امیدواریم تا پایان سال به تمامی استان‌ها توسعه پیدا کند؛ همچنین علاوه بر الکترونیکی شدن خدمات حوزه تجارت در تلاش هستیم تا خدمات این حوزه تا پایان سال جاری یا حداکثر تا پایان سه ماهه سال ۱۴۰۱ هوشمند شود.

وی با بیان اینکه همه خدمات مربوط به تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک و تبادل میان دستگاه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود، ادامه داد: در حوزه ارائه نماد الکترونیک، کاهش، زمان صدور مجوز و تنظیم نظام رتبه بندی هم اقداماتی انجام شده است به طوری که امروز در یک سالگی رتبه بندی دو شرکت برای اجرای نظام رتبه بندی با ما همکاری می‌کنند و امروز تک اپراتوری در این حوزه وجود ندارد.

رهبری با اشاره به اینکه در بحث محیط کسب و کار مسئله خوب شناسایی شده اما خوب تجزیه و تحلیل نشده است، اظهار کرد: در راستای حمایت از کسب و کارها مدت زمان صدور نماد را از ۵ روز به چند ساعت رساندیم و فرایند صدور کارت بازرگانی را با تلاش‌های گسترده به نقطه مطلوبی رساندیم.

وی افزود: ما در اینماد بدون ستاره که متقاضی کمتر از ۱۰ دقیقه می‌تواند بگیرد، یک محدودیتی قرار داریم که شخص می‌تواند ۵۰ تراکنش با سقف ۵۰ میلیون تومان داشته باشد و اگر از این حد بیشتر باشد، موظف است که طی ۱۰ روز فرایند اخذ اینماد با ستاره را طی کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در رابطه با سامانه جامع تجارت گفت: در رابطه با سامانه جامع تجارت و اختلافات موجود با سامانه جامع گمرکی وزارت اقتصاد، در تاریخ هشت آبان ماه معاون اول رئیس جمهور یک مصوبه تقریباً ۷۰ بندی را به دستگاه‌های مختلف جهت حل و فصل چالش‌ها ابلاغ کرد که در نهایت سامانه جامع تجارت به نقطه تکامل خود برسد.

وی افزود: بر اساس جلساتی که در حال برگزاری است پیشرفت‌ها خوب است، اما چالش‌های اصلی همچنان پابرجاست. البته وزیر اقتصاد یک نماینده ویژه در این خصوص تعیین کرده است ولی هنوز به مسائل اصلی و چالش زا نرسیده ایم. به هر حال امیدوار هستیم هرچه سریع‌تر این چالش‌ها رفع شود.

فرآیند صدور کارت بازرگانی با تأخیر ۲ روزه

در ادامه محمد جواد هادی معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در پاسخ به سوال مهر در رابطه با بروز برخی مشکلات در خصوص صدور کارت بازرگانی، تصریح کرد: در اواخر سال گذشته مشکلاتی برای صدور کارت بازرگانی وجود داشت. با رایزنی میان وزارت صمت و قوه قضائیه وب سایت استعلام عدم سو پیشینه کیفری در سامانه جامع تجارت مهیا شد و در اختیار وزارت صمت قرار گرفت، اما اکنون این وب سایت به علت اینکه از سوی قوه قضائیه ارتباط با آن قطع شده قابل دسترسی نیست لذا برای رفع مشکل صدور کارت بازرگانی وب سرویس جایگزین از سوی قوه قضائیه به صورت برخط در اختیار وزارت صمت قرار دارد تا کار صدور کارت بازرگانی با وقفه مواجه نشود.

وی افزود: اما این موضوع به علتی اینکه متقاضی کارت بازرگانی برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه باید از طریق درگاه قوه قضائیه اقدام کند، باعث شده است تا زمان صدور کارت بازرگانی بین یک تا دو روز طولانی‌تر شود.

۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند

در ادامه این نشست فرانک ابوالعصوم، مدیر پروژه رتبه‌بندی کسب و کار الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ ارزش مالی تجارت الکترونیکی ۵۶۰ هزار میلیارد تومان و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در کشور یک میلیارد و ۸۹۴ هزار بوده است و همچنین ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد اعطا شده است.

وی در مورد تعداد کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: حدود ۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند، اما به صورت رسمی ۱۰۴ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت دارند که بر این اساس می‌توان تخمین زد که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر بطور مستقیم در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند.