موسسه حقوقی داد و خرد

توشیبا به‌دنبال فشار سهام‌داران به سه شرکت تقسیم می‌شود.

توشیبا درنتیجه‌ی واکنش سهام‌داران عملگرای این شرکت به رسوایی‌های چند سال‌ اخیر، به سه شرکت مختلف تقسیم خواهد شد. این سهام‌داران بابت اشتباهاتی مانند جعل اسناد در توشیبا خواستار بازنگری اساسی در عملکرد آن شده بودند.

بنابه گزارش‌های منتشرشده از توشیبا، این شرکت قصد دارد برای بهبود کارکرد خود و پاسخ به اعتراض‌های سهام‌داران به سه شرکت مختلف تقسیم شود. به‌گزارش gizmodo، این سه شرکت عبارت‌اند از: شرکتی برای کنترل زیرساخت‌ها و شرکتی برای مدیریت وسایل الکترونیکی و تراشه‌های حافظه و شرکتی به نام توشیبا. شرکت سوم سهام مالکیت هولدینگ کیوشیا را حفظ خواهد کرد.

امروزه با‌‌توجه‌‌به تغییرات آب‌وهوایی، بسیاری از شرکت‌ها سیاست‌های کاری خود را تغییر داده‌اند. دراین‌میان، توشیبا نیز یکی از هدف‌های خود برای این تقسیم‌بندی را تمرکز بر سرعتِ‌عمل بیشتر با هدف قراردادن بهبود تأثیرات زیست‌محیطی عنوان کرده است.

این شرکت در همین رابطه در بیانیه‌‌اش توضیح داده است:توشیبا عملیات اصلی خود را به دو شرکت سهامی عام تقسیم می‌کند: یکی برای انرژی هسته‌ای و خدمات زیرساختی و دیگری برای دستگاه‌ها. آنچه از تجارت توشیبا باقی مانده است، به‌عنوان نهادی جداگانه ادامه خواهد یافت. این نهاد ۴۰/۶ درصد از سهام سازنده‌ی تراشه‌های حافظه‌ی Kioxia و سایر دارایی‌های مرتبط را دراختیار خواهد داشت.

این تقسیم‌بندی توشیبا را به دو شرکت سهامی عام تقسیم می‌کند: یکی برای کنترل ردپای کربنی و انعطاف بیشتر خدمات زیرساختی و دیگری برای تکامل دستگاه‌ها و فناوری اطلاعات. همچنین، به هرکدام از این کسب‌وکارها اجازه می‌دهد به میزان درخورتوجهی تمرکز خود را بر موضوعاتی مانند تصمیم‌گیری سریع‌تر و هزینه‌های ارزان‌تر معطوف کنند. با این اقدام، هر دو شرکت از موقعیت‌های متمایز بازار و شناخت محرک‌های رشد سرمایه‌گذاری بهره‌مند خواهند شد و سودآوری پایدارتر برای سهام‌داران خواهند داشت.

درعین‌حال، توشیبا قصد دارد علاوه‌بر درآمدزایی از سهام کیوشیا، ارزش سهام سهام‌داران را نیز به حداکثر برساند. به‌گفته‌ی توشیبا، این جداسازی به‌اتفاق آرای هیئت‌مدیره‌ی این شرکت در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) انجام خواهد شد.

در سال‌های اخیر، رسوایی‌های فراوان توشیبا باعث بدنامی این شرکت شده است. علاوه‌براین، شرکت آمریکایی جنرال الکتریک نیز اعلام کرده است که به‌زودی به سه شرکت مختلف تقسیم خواهد شد.

ساتوشی سوناکاوا، مدیرعامل توشیبا، در بیانیه‌ای اعلام کرد:جدایی این کسب‌وکار‌ها پیچیدگی‌ها را از بین می‌برد و برای کسب‌وکارها مدیریت بسیار متمرکزتر و تصمیم‌گیری چابک‌تری فراهم می‌کند؛ درنتیجه، به‌طور طبیعی گزینه‌های انتخاب‌ بیشتری برای سهام‌داران فراهم می‌کند. هیئت‌مدیره و تیم مدیریت توشیبا اعتقاد دارند که این بازنگری استراتژیک گامی مناسب برای رشدی سودآور و پایدار و بهترین مسیر برای پیشرفت است