سفر وزیر نفت به کشور ونزوئلا

جواد اوجی در سفری به کشورهای آمریکای جنوبی از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه همسو با فعال‌سازی دیپلماسی انرژی، دیدارهای پرشماری با مسئولان این کشورها داشت که در جریان این سفر تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی نیز امضا شد.

دیدار با وزیران وزارتخانه‌های انرژی و معادن، صنعت و تجارت، دارایی و اعتبارات عمومی و کشاورزی نیکاراگوئه از دیگر برنامه‌های اوجی بوده است که در زمینه‌های مشترک در حوزه‌های انرژی و کشاورزی مذاکره شد.

محورهای مذاکرات و تفاهم‌نامه‌ها توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی بود.

طی این سفر چهار تفاهم‌نامه و ۲ قرارداد در حوزه نفت و ۲ تفاهم‌نامه در حوزه کشاورزی امضا شد.

وزارت نفت ونزوئلا پس از انجام این دیدار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر با هدف «تعمیق همکاری‌های دوجانبه» و «دستیابی به راهکارهایی برای غلبه بر تحریم‌های یکجانبه تحمیلی از سوی دولت ایالات متحده و متحدانش» انجام شده است.

روابط دوجانبه بین دو کشور تولیدکننده نفت با روی کار آمدن هوگو چاوز، رئیس جمهوری سوسیالیست، نزدیک‌تر شد و در زمان ریاست‌جمهوری جانشین او، نیکلاس مادورو، و همزمان با تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت هر دو کشور در حال تقویت است.

ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند و آمریکا از هیچ کدام از این دو کشور نفت وارد نمی‌کند. یک دیدار غیرمنتظره بین نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و مقامات ارشد آمریکا در کاراکاس در ماه مارس این ذهنیت را به وجود آورد که صادرات نفت این کشور از تحریم‌ها معاف شده‌ و بخشی از نفت ونزوئلا در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین وارد بازار می‌شود.

ونزوئلا و ایران همکاری خود را افزایش داده‌اند. ونزوئلا میعانات گازی ایران را وارد می‌کند تا با استفاده از آن نفت خام خود را رقیق کند. ایران همچنین محصولات پالایشی و قطعات یدکی مورد استفاده صنعت نفت را به این کشور صادر می‌کند.