هفتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی با حضور نمایندگان چندین دستگاه برگزار شد. در این جلسه نماینده وزارت ارتباطات با نظام‌مند کردن فضای مجازی موافقت کرد؛ اما گفت که چیزی که در طرح نگاشته شده می‌تواند به ضرر کارآفرینان کشور باشد.

به گزارش زومیت، هفتمین جلسه از کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران امروز ۲۴ آبان با حضور نمایندگانی از وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات، مرکز توسعه و تجارت الکترونیک، نیروهای مسلح، پلیس فتا و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد و پس از بحث و بررسی طرح، رئیس کمیسیون اعلام کرد که کلیات این طرح احتمالا فردا به رای گذاشته می‌شود.

رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک، در ابتدای جلسه با انتقاد از برخی رسانه‌هایی که خبر جلسه‌های این کمیسیون را به درستی منتقل نمی‌کنند، با اشاره به رشد کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور گفت: «پتانسیل بالایی برای کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور وجود دارد که ما باید با قانون‌گذاری صحیح این مسیر را برای آن‌ها هموار کنیم.» تقی‌پور تأکید کرد که پلتفرم‌های داخلی ما می‌توانند در سطح منقطه بدرخشند.

همچنین او در پاسخ به یکی از نمایندگان که این سؤال را مطرح کرد که «در کشورهای دیگر پهنای باند چگونه مدیریت می‌شوند؟» گفت: «این موضوع نیازمند تکنولوژی خاصی نیست و صرفا یک بحث حاکمیتی است.»

تقی‌پور در پاسخ به این سؤال که با این طرح مصوبات شورای عالی فضای مجازی در این زمینه حذف می‌شود یا خیر توضیح داد:

شورا محل سیاست‌گذاری عالی است. طبیعتا این به معنی جایگزینی قانون نیست، الان چیزی که مشخص است، این است که به دلیل خلاء قانونی و مشکلاتی که کسب‌وکار نوپا دارند همین کسب‌وکارها هستند که به خاطر این خلاء دچار مشکل می‌شوند. طرح اگر تبدیل به قانون شود قرار نیست جای سیاست‌گذاری‌های شورای عالی فضای مجازی در این حوزه را بگیرد.

تقی‌پور تأکید کرد که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، تنظیم‌گر تنظیم‌گرها است: «می‌خواهیم کمیسیون عالی برای قانون‌گذاری را تعریف می‌کنیم، پس شورای عالی باقی می‌ماند و همه فعالیت و قانون‌های ما در پی سیاست‌های شورا خواهد بود.»

همچنین در این جلسه، نماینده مرکز پژوهش‌ها در پاسخ به یکی از نمایندگان که کمیسیون‌های دیگر نمی‌تواند جایگزین این کمیسیون شوند گفت: «تا به حال ۳بار این طرح تغییر کرده است. این طرح یک قانون راهبردی است. در واقع یک نهاد تنظیم‌گر را مجلس تأسیس می‌کند و آن نهاد ذیل قوانین، کار تنظیم‌گری و مجوزدهی انجام می‌دهد.»

حضور نمایندگان بخش‌های مختلف در جلسه

برای اولین‌بار و بعد از برگزاری شش جلسه از کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، امروز ۲۴ آبان نمایندگانی از وزارت ارتباطات، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مرکز ملی فضای مجازی، اتاق بازگانی نیز حضور داشتند.

در ابتدا نماینده مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرد در حال حاضر در مجلس سه طرح در مورد داده‌ها در حال بررسی است و این خودش یک تعارض قانونی است. به گفته او یکی دیگر از مشکلات طرح بحث عدم نیازسنجی مشکلات کسب‌کار‌هاست. طبق اظهارات او هدف این طرح به صورت شفاف مشخص نیست: «اعتقاد به حکمرانی در فضای مجازی داریم ولی با این طرح به هدف خود در این زمینه نمی‌رسیم.»

در ادامه جلسه میرزاپور، نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که سال گذشته بیش از نیمی از ترافیک اینترنت را دو سرویس آمریکایی در اختیار گرفته‌اند. او تأکید کرد که نظام‌مند کردن فضای مجازی و مشخص کردن نوع فعالیت پلتفرم‌ها امری مبارک است؛ اما برای اینکه مجلس به هدف خود در تنظیم شدن فعالیت‌ کسب‌وکارها در فضای مجازی برسد، باید روی طرح صیانت اصلاحاتی انجام دهد.

او همچنین به وجود قانون‌گذاران متعدد در فضای مجازی مانند وزارت ارشاد، ساترا، وزارت ارتباطات و .. اشاره کرد و گفت: «نگرانی ما این است که با تصویب این طرح یک نهاد دیگر به قانون‌گذاران این حوزه اضافه شود.

میرزاپور توضیح داد: «مهم‌ترین دغدغه ما این است که این طرح به شکلی پیش برود که به ضرر کارآفرینان ما باشد؛ چرا که طرح صیانت دور از واقعیت حاکم بر فضای کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرین نوشته شده است.»

در پایان جلسه آذرمتین به عنوان نماینده پلیس فتا از قانون‌مند شدن فضای مجازی حرف زد و به نیاز حمایت بیشتر از کسب‌وکارهای نوپا در کشور. او امنیت فضای مجازی کشور را بسیار پایین دانست و اعلام کرد که این شرایط تنها حقوق کاربران را ضایع می‌کند. او تأکید کرد که برنامه‌های خارجی و پرطرفدار در کشور مانند اینستاگرام باید مجوز فعالیت در ایران را بگیرند و قوانین کشور را در این فضا رعایت کنند.