قیمت‌گذاری دستوری در بورس/ دامنه‌نوسان ۱۵ درصد می‌شود؟

ه گزارش تجارت‌نیوز، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در نامه خطاب به سازمان بورس چندین پیشنهاد مطرح کردند که مهم‌ترین آن افزایش سه برابری دامنه نوسان است.

آنگونه که نامه نشان می‌دهد کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار خواستار افزایش دامنه نوسان از مثبت و منفی پنج به مثبت و منفی ۱۵ است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که اعضای این کانون دامنه نوسان ۱۵ درصدی را با توجه به شرایط بازار حساب شده می‌دانند.

یک کارشناس بازار سرمایه در این خصوص می‌گوید: دامنه نوسان شبیه قیمت‌گذاری دستوری است. حذف یا افزایش می‌تواند به رشد بازار کمک کند.

محمد خبری‌زاده توضیح می‌دهد: افزایش این دامنه خوب است اما به شرطی که حساب شده باشد. یعنی ماهانه یک تا یک و نیم درصد افزایش داشته و پس از شش ماه الی یک سال به عدد پیشنهادی کانون کارگزاران برسد.

به گفته وی نوسان بورس تهران بیش از مثبت و منفی ۱۵ نخواهد بود و این عدد نرمال است.

خبری‌زاده ادامه می‌دهد: با افزایش این فاکتور خرید و فروش هیجانی در بازار کاهش می‌یابد. سیستم‌ها و روش‌های معاملاتی همگام با بورس‌های دنیا به روز می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: با افزایش این دامنه میزان نقدشوندگی بازار نیز افزایش پیدا می‌کند.

واکنش‌ها به افزایش دامنه نوسان بورس

این پیشنهاد افزایش دامنه نوسان در حالی مطرح است که طی دو روز گذشته برخی از کاربران فضای مجازی خواستار افزایش دامنه نوسان بودند. اما سهامداران خرد نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

بخشی از سهامداران عقیده دارند که این افزایش تنها منافع برخی از سرمایه‌گذاران کلان را تامین می‌کند. بر اساس صحبت‌های سهامداران در صورت اجرایی شدن این طرح، امکان نوسان‌گیری و تحرکات سفته‌بازانه توسط بازیگران بزرگتر بیش از پیش فراهم می‌شود.

اقتصاد آنلاین نیز خبر از تمایل سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش دو برابری دامنه نوسان می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد علت برگزاری این نشست برداشته شدن فشار انتقادات از روی دوش سازمان بورس، جهت اتخاذ تصمیمات غیرمعمول و سخت است.

هرچند بسیاری از فعالان تا پیش از این خواستار افزایش این فاکتور بودند اما کسی انتظار افزایشی سه برابری را نمی‌کشید.