ماجرای ارسال اخطاریه پلمپ برای برخی شرکت‌های فناوری چیست؟

کسب‌وکارهای حوزه فناوری خبر می‌دهند که در دو هفته اخیر از سمت اتحادیه فناوران رایانه با اخطاریه پلمپ روبه‌رو شده‌اند. به‌دنبال این اتفاق هم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌گوید اتحادیه خارج از چارچوب رفتار می‌کند و اعضای صنف الزاما نیاز به دریافت مجوز اتحادیه ندارند. ماجرا چیست؟

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) در روزهای اخیر صحبت از ارسال اخطاریه پلمب برای برخی کسب‌وکارهای عضو این سازمان ازجمله آسیاتک، رمیس و راه پرداخت ازسوی اتحادیه‌ فناوران رایانه‌ می‌کند. این سازمان می‌گوید درحالی‌که اتحادیه‌ در تاریخ ۱۷ شهریورماه تفاهم کرده که ارسال اخطاریه متوقف و تنها ازطریق مکاتبه با دبیرخانه‌ نصر تهران انجام شود، این روال متوقف نشده و به شرکت‌ها ۱۵ روز برای دریافت پروانه کسب فرصت داده شده است.

حسین اسلامی، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای تهران به خبرنگار زومیت می‌گوید طبق قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ها مختار هستند تا با ارسال نامه به کسب و کارها، آن‌ها را به دریافت مجوز دعوت کنند؛ بااین‌حال دعوت‌نامه جدید اتحادیه حال و هوای تهدیدآمیز دارد و طبق ماده ۲۷ اشاره می‌کند که درصورت درخواست اتحادیه‌ها و تأیید اتاق اصناف، می‌توان برای پلمپ واحدهای صنفی که مجوز از اتحادیه مربوطه نداشته باشند اقدام کرد.

اسلامی اضافه می‌کند این موضوع درحالی است که سازمان نصر با تأیید مجلس و هیات وزیران، قانون خود با عنوان «حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار» را دارد؛ طبق این قانون، سازمان نصر از شمول ماده ۲۷ نظام صنفی خارج است.

اسلامی می‌گوید طبق قانون یادشده، شرکت‌های B2C که خدمت نهایی به مردم عرضه می‌کنند، باید مجوز از اتحادیه مربوطه‌شان هم بگیرند اما این موضوع به تمام شرکت‌ها تسری پیدا نمی‌کند؛ برای مثال شرکت‌های بزرگ در حوزه بانکی یا رسانه‌ها و شرکت‌های بزرگ دیگری که مجوز از مراکز مختلف دیگری همچون ارشاد و بانک مرکزی و غیره در قالب پروانه دارند، نیاز به دریافت مجوز اتحادیه ندارند. او اضافه می‌کند که این اختلاف ۱۵ ساله است، اما حالا رئیس اتحادیه فناوران رایانه درحال اعمال نظر شخصی خود دراین‌باره است درصورتی‌که چنین الزامی در قانون وجود ندارد.

درمقابل، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به زومیت اعلام می‌کند که آن‌ها تشکلی ندارند که قانون منحصربه‌فرد خودش را داشته باشد و ماده ۲ قانون نظام صنفی هم به‌صراحت می‌گوید که هر شخص حقیقی و حقوقی که کالا و خدمات را به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به مصرف‌کننده عرضه می‌کند، ملزم به دریافت تاییدیه اتحادیه مربوطه است. محمدرضا فرجی اضافه می‌کند طبق قانون نظام صنفی، برخی کسب و کارها شامل تبصره قانون بوده و شمول قانون نظام صنفی نیستند مثل نظام مهندسی، نظام دندان‌پزشکی، نظام پزشکی، کانون وکلا که این موارد ارتباطی به نظام صنفی ندارد.

فرجی با اشاره به تشکیل قانون نظام صنفی می‌گوید: «در زمان تصویب این قانون گفته شد که افراد حقیقی مکلف به دریافت جواز و افراد حقوقی مختار به گرفتن آن هستند. سازمان نصر آن زمان با نام پدیدآورندگان نرم‌افزار ایجاد شده بود اما شرکت‌ها که عمدتا فروشگاه بودند، می‌خواستند دور هم بیایند و سازمانی را تشکیل دهند؛ بزرگ‌ترین هدفشان هم برگزاری نمایشگاه الکامپ بود. مدتی بعد سازمان نصر یک تفاهم‌نامه با مسئول تشکل‌های سازمان صنعت و معدن تهران و معاون بازرگانی منعقد کرد که طبق آن، افراد حقوقی در زمینه‌های شبکه و رایانه بیایند و عضو نظام صنفی بشوند اما اجباری برای عضویت در اتحادیه نیست. بااین‌حال قانون در سال ۹۲ اصلاح شد که ماده ۲ آن را برای شما توضیح دادم.»

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تأکید می‌کند که اعضای صنف می‌توانند به‌جز اتحادیه در هر تشکلی عضو شوند اما این موضوع نافی عضویت آن‌ها در اتحادیه نیست. او اضافه می‌کند که پیش‌تر همچنین گزارش‌هایی مبنی بر اخطار به شرکت‌هایی که بدون مجوز درحال فعالیت هستند داده می‌شده؛

بااین‌حال حالا که سه نفر از اعضای هیات رئیسه سازمان نصر شامل رئیس شرکت رمیس (بابت ارائه سرور شبکه با گارانتی)، آسیاتک (بابت عدم ارائه گارانتی برای توزیع مودم) و توسعه فناوری نگاه فردای کارآفرین، اخطاریه را دریافت کردند، موضوع را رسانه‌ای کرده‌اند.

فرجی درمورد جریان تفاهمی که اتحادیه با سازمان نصر کرده نیز به زومیت می‌گوید که در جلسه‌ای به این موضوع پرداختیم و بیشتر تأکید سازمان هم روی ارسال اخطاریه برای اعضای نصر بود. او ادامه داد که سازمان درخواست داشت شکایت از اعضای نظام صنفی به کمیته انتظامی نظام صنفی تحویل شود درحالی‌که قانون چنین اجازه‌ای را به اتحادیه نمی‌دهد.پس از آن، این دوستان به پلیس اماکن و وزارت صمت و اتاق اصناف مراجعه کرده و گفتند با ما به تفاهم‌ رسیده‌اند؛ بر این اساس که وقتی اخطار ۲۷ می‌آید، حق پلمپ ندارید. تا جایی که من درجریان هستم، هیچ تفاهمی بین ما انجام و امضا نشده و این موضوع به‌کلی ازطرف ما رد است.

فرجی تأکید کرد که اتحادیه فناوران رایانه تأیید سازمان‌های مربوطه اعم از پلیس امنیت اقتصادی، سازمان صمت، تعزیرات، ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، پلیس امنیت اقتصادی، آگاهی، ناجا و کلیه وزارتخانه‌ها را درخصوص کارشناسی فنی و مالی دارد و این نهادها فقط اتحادیه را به رسمیت می‌شناسند. او مثال می‌زند که نرخ‌نامه مصوب سازمان صمت و انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان هرساله تنها با این اتحادیه منعقد می‌شود؛ نه هر سازمان و تشکل دیگری. فرجی اضافه می‌کند با توجه به رفتاری که سازمان نصر در هفته اخیر پیش گرفته، درخصوص اتفاق رخ‌داده اقدام قانونی انجام خواهد داد.

سازمان نصر روز گذشته با انتشار فراخوانی، از کلیه‌ی شرکت‌های عضو این سازمان خواسته تا درصورت دریافت اخطاریه‌ی پلمپ از سال ۹۸ تاکنون ازسوی اتحادیه فناوران رایانه نسبت به ارسال مستندات خود حداکثر تا روز چهارشنبه، ۱۵ دی ماه جاری به آدرس [email protected] اقدام کنند. رئیس نظام صنفی رایانه‌ای تهران به زومیت می‌گوید در سال پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نباید شاهد این باشیم که موانع کسب و کارها دوچندان و مسائل شخصی‌سازی شده و به افراد تک به تک اخطاریه ارسال می‌شود. او اضافه می‌کند اختلافات باید به‌گونه‌ای حل شود که دود آن به چشم کسب و کارها نرود و وضعیت کنونی دیگر با رایزنی قابل‌حل نیست؛ درنتیجه این سازمان قصد دارد ازطریق مراجعه قانونی، مشکل قدیمی را یک بار برای همیشه حل کند.