پس از انتشار اخبار تغییر نام فیس‌بوک به «مِتا» (Meta) و صحبت‌های مدیرعامل این شرکت مبنی بر تبدیل‌شدن اکوسیستم فیس‌بوک به یک دنیای مجازی یا همان متاورس (Metaverse)، حالا این سؤال، ذهن بسیاری از کاربران اینترنت را به خود مشغول کرده است که: متاورس چیست؟ کاربرد آن چیست؟ اصلاً این واژه از کجا سر در آورده و فناوری این‌بار چگونه می‌خواهد غافلگیرمان کند؟

اصطلاح متاورس، اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson)، نویسنده رمان‌های علمی- تخیلی ابداع و در رمان «تصادف در برف» (Snow Crash)  به کار برده شد. متاورس تصویری از یک دنیای مجازی‌ است که در دل دنیای حقیقی وجود دارد. آنچه استفنسون ربع قرن پیش از تخیل خود آفرید، حالا عاشقان فناوری را به هیجان آورده است. او در بخشی از کتاب خود می‌نویسد:هنگامی که ۱۰ سال پیش، هیرو نخستین بار این مکان را دید، نرم‌افزار مونوریل هنوز نوشته نشده بود. او و دوستانش برای این که بتوانند به جاهای مختلف بروند، مجبور بودند نرم‌‌افزار اتومبیل و موتورسیکلت بنویسند. آنها نرم‌‌افزارهای خود را بیرون می‌‌بردند و در بیابان سیاهی در شبِ الکترونیکی، با هم مسابقه می‌‌دادند.

حالا گویی دنیا به سمت‌و‌سویی می‌رود که تحقق متاورسِ موردنظر نیل استفنسون، برای اولین بار در تاریخ ممکن می‌شود. مردم بدون ترک‌کردن خانه‌هایشان می‌توانند به هرکجای جهان که می‌خواهند سفر کنند و از تجربه کاملاً بصری و حتی لمسی لذت ببرند. آن‎ها خواهند توانست از طریق تصاویر ارتباط برقرار کرده و در آن فضا دست به خریدوفروش بزنند. آن‎ها همچنین به بازی‌ها، فیلم‌ها، ورزش‌ها، رویدادهای جدید و گونه‌های جدیدی از روایت‌ها دست خواهند یافت؛ بر فراز کوه‌های آلپ از پاراگلایدر آویزان می‌شوند، به ماه پرواز می‌کنند و به‌سرعت به سوی زندگی در جهان دیجیتال حرکت می‌کنند.

شرکت فیس‌بوک،‌ غول حوزه فناوری، یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه متاورس است. این شرکت پیش‌تر بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پروژه متاورسی خود (XR Programs and Research Fund) کنار گذاشته بود.

فیس‌بوک به‌تازگی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمام خدمات خود را زیر چتر نام «مِتا» (Meta) ارائه می‌کند. این تغییر نام،‌ یعنی شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ از این پس زیرمجموعه‌های متا خواهند بود.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در یک کنفرانس مجازی در این‌باره گفت:امیدوارم در آینده به‌عنوان یک شرکت متاورس دیده شویم و قصد دارم کار و هویت خود را با آنچه در حال ساخت آن هستیم، تطبیق دهم. ما اکنون به‌عنوان دو بخش مختلف به کسب‌و‌کار خود نگاه می‌کنیم و گزارش می دهیم؛ یکی برای خانواده اپ‌هایمان و دیگری برای تلاشی که در پلتفرم‌های آینده انجام می‌شود. حالا به‌عنوان بخشی از پروژه، زمان آن فرا رسیده است که یک برند جدید اتخاذ کنیم تا همه کارهایی را که انجام می‌دهیم در بر گیرد؛ تا منعکس کنیم چه کسی هستیم و قصد ساخت چه چیزی را داریم.

با توجه به پتانسیل‌های بالای فیس‌بوک و همچنین منابع مالی گسترده این شرکت، به نظر می‌رسد که باید منتظر یک بازیگر قدرتمند در حوزه متاورس‌ها باشیم. از طرف دیگر، فیس‌بوک با شرکت‌های مختلفی برای توسعه متاورس خود همکاری می‌کند و همین مسئله می‌تواند ابعاد این پروژه را گسترده‌تر کند.

بسیاری هم پروژه دییم (Deim)، ارز دیجیتال فیس‌بوک را به متاورس مرتبط می‌دانند و می‌گویند این استیبل کوین می‌تواند تعاملات مالی افراد در متاورس را دگرگون کند.